Cítíte se být znalcem vína?,Bonton prodal společnost Panther
Podle čeho si vybíráme víno?
V dalším týdnu se OMD Snapshot zaměřil na konzumenty vína. Z výsledků vyplynulo, že 28,3 % konzumentů ve věku 18-59 let pije víno minimálně jednou do týdne, 31,1 % jednou do měsíce a zbytek pouze výjimečně. Víno pijí více lidé nad 35 let než mladší a více ženy než muži.
Při výběru vína je pro téměř 3/4 spotřebitelů rozhodující odrůda či značka vína (mezi těmito dvěma věcmi nejsou lidé schopni vnímat rozdíl). Nejoblíbenější je Frankovka, již nejraději pije přibližně 43 % konzumentů, s odstupem následuje Svatovavřinecké (25 %), Müller Thurgau (18 %) a Modrý Portugal (16 %).
Co se týká znalosti producentů vín, není příliš velká: téměř polovina dotázaných žádného neznala. Ti, kteří na otázku odpověděli, ve většině případů nejmenovali konkrétní firmu, nýbrž oblast původu (například Mikulov, Velké Pavlovice, Hodonín či Morava obecně).
OMD Snapshot je exkluzivní systém k rychlému získávání aktuálních informací z trhu, které jsou zjišťovány reprezentativním průzkumem v populaci ČR ve věku 15-59 let na vzorku 260 lidí.
Panther se zabývá distribucí audio a video nosičů, kromě toho má v obchodním rejstříku zapsány i další činnosti, jako například pronájem a půjčování movitých věcí nebo finanční či ekonomické poradenství. “Jednání o prodeji Panthera probíhala již od loňského roku vždy s jedním zájemcem. Pan Hejnar byl třetím vážným zájemcem o koupi společnosti a bylo s ním dosaženo dohody,” sdělil výkonný ředitel Bontonu Zdeněk Kozák, aniž by konkretizoval částku transakce.
MEZITITULEK: Cena? Tajné
Konkrétnější nebyl ani Hejnar. “Panther jsem koupil jako soukromý finanční investor a s prodávajícím jsme se dohodli cenu nezveřejňovat,” uvedl Hejnar, který je v obchodním rejstříku rovněž veden jako stoprocentní majitel společnosti Harmonie Finance, s předmětem podnikání ekonomické a finanční poradenství.
Jak ale Kozák uvedl již dříve v týdeníku Euro, prodejní cena těchto menších částí Bontonu se pohybuje v řádu desítek miliónů.
Přestože se obecně hudební trh v České republice a ve světě potýká s klesajícími tržbami, vidí nový investor budoucnost Pantheru optimisticky. “V případě prodejů hudebních nosičů se v poslední době jedná o pokles tržeb zejména z důvodů snížení cen, nikoliv kvůli poklesu počtu prodaných kusů. Panther je jako distributor závislý hlavně na počtu kusů a podle mých informací jeho podíl na místním trhu postupně roste,” komentoval Hejnar.
V současné době nové vedení společně s dosavadním managementem zvažuje další strategii Pantheru, takže podle Hejnara je předčasné prozrazovat případné změny. “V oblasti DVD vidím velký potenciál a tento trh zůstává samozřejmě jednou z našich priorit,” pouze naznačil Hejnar.
MEZITITULEK: Prodej jde pomalu
Proces rozprodeje Bontonu začal za pomoci investičních poradců již na jaře 2002, dosud se vrcholovému managementu podařilo prodat rádio Bonton (nyní Dee-Jay), hudební vydavatelství Sony Music/Bonton (nyní součást fúze Sony Music /BMG) a společnost Hybernia, která se zabývá muzikálovou produkcí.
Na svého kupce však stále čekají největší sousta holdingu v podobě hudebního vydavatelství Supraphon, nakladatelství Albatros, distribuční společnosti Bontonfilm nebo Ateliérů Bonton Zlín. Jejich jednotlivá cena se podle zdrojů z Bontonu odhaduje mezi 200 a 500 milióny korun. Nejblíže prodeji přitom byly podle interních zdrojů společnosti Bontonfilm a Supraphon.
První jmenovaná firma se podílí přibližně 50 procenty na celkovém obratu skupiny, který se v posledních třech letech pohyboval kolem 1,5 miliardy korun. Supraphon se zase může pochlubit rozsáhlým archívem české populární hudby druhé poloviny 20. století a kolekcí klasických nahrávek.
MEZITITULEK: Další transakce napřesrok
Letošní hospodářské výsledky však trochu zamíchaly dalšími prodeji. “Prodej zbylých páteřních společností bývalé skupiny Bonton, tedy Supraphonu, Albatrosu, Bontonfilmu a Ateliérů Bonton Zlín byl vzhledem k výraznému zlepšení výsledků v tomto roce odložen na rok 2005,” informoval Kozák.
Konkrétní výsledky nebo percentuální zlepšení nechtěl prozradit, podle jeho slov zejména Albatros letos profitoval z prodeje pátého pokračování příběhů Harryho Pottera. U Supraphonu se pozitivně projevilo manažerské rozhodnutí vrátit se k vydávání popového repertoáru. Kupříkladu před týdnem vyšla na etiketě Supraphonu nahrávka finalisty vyhledávací soutěže Česko hledá SuperStar Standy Dolínka.
Hospodářské noviny, 22.11.2004, autor: Aleš Borovan