Pivovary bojují s rostoucí konkurencí vína

18. 11. 2004 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

V západní Evropě, ale i ve Spojených státech rok od roku přibývá lidí, kteří dají přednost lahvi vína před půllitrem piva. Jenom ve Velké Británii, kde bylo pivo po staletí tradičním nápojem, poklesla spotřeba piva za poslední čtvrtstoletí o 20 procent. Vína ovšem Britové dnes vypijí o 260 procent více.
Jde skutečně o stále výraznější trend. I v zemích, jako je Německo nebo Švédsko, kde je pivo součástí národní kultury, pivovary zaznamenávají pokles tržeb. Například ve Švédsku ve třetím čtvrtletí musel pátý největší pivovar světa Carlsberg snížit odhad ročního zisku na 1,4 miliardy švédských korun z původních 1,6 miliardy, píše agentura Bloomberg.

MEZITITULEK: Trh roste v Rusku a v Číně
Čistý zisk Carlsbergu ve třetím čtvrtletí klesl o 22 procent kvůli jedenáctiprocentnímu propadu provozního zisku právě v západní Evropě. InBew, druhý největší producent piva světa, potvrzuje pokles prodejů piva v západní Evropě za třetí čtvrtletí o 2,2 procenta. Nizozemskému Heinekenu klesl zisk v první polovině roku o 27 procent. A důvody? Pomalejší ekonomický růst v Evropě, vlhké a chladné léto a v neposlední řadě změny spotřebitelských návyků. Pivovary zachraňují jen bouřlivě se rozvíjející trhy s pivem v Číně a v Rusku.

MEZITITULEK: Mění se životní styl
„Pokud se vrátíme zpět do roku 1980, pak britský konzument vypil devět litrů vína ročně. Nyní je to 24 litrů,“ říká spokojeně Christopher Carson, šéf vinařského gigantu Constellation, který produkuje Hardy’s, nejprodávanější značku vína v Británii.
Z krátkodobého hlediska utržila spotřeba piva podle odborníků velkou ránu například kvůli zákazu kouření v restauračních zařízeních v Irsku a Norsku, kde se pivo tradičně konzumovalo v barech. Ale v Británii zákaz kouření zatím neplatí, a přesto se počet zákazníků v barech, kde se tradičně pilo hlavně pivo, snižuje. „Lidé stále častěji zajdou do restaurace a k jídlu si dají sklenku vína,“ říká Carson.
Podle odborníků jde ale hlavně o otázku image. „Současná generace třicátníků dává velmi silně přednost vínu při jakékoli příležitosti,“ říká John Gillespie, prezident americké společnosti Wine Market Council. Podle Gillespieho si Britové nenosí domů na večer pivo, ale právě víno. Pokud již pijí pivo, dávají přednost kvalitním značkám, které jsou však dražší a vypijí ho proto méně.
Víno navíc už dávno přestalo být luxusem a převážně ženskou záležitostí, píše BBC. Podle Gillespieho muži v Británii spotřebují 45 procent prodaného vína, ve Spojených státech pije víno 51 procent mužů a 49 procent žen. Studie Wine Market Council zjistila, že ve Spojených státech pije víno 26,4 procenta dospělých, pivo a tvrdý alkohol 30,6 procenta a celých 43 procent dospělých abstinuje. Odborníci věří, že se podíl konzumentů vína bude dál zvětšovat.

MEZITITULEK: V USA mají rádi lehká vína
„Víno je dnes součástí amerického způsobu života,“ říká Tiziana Mohorovicová, mluvčí společnosti Adams Wine Group. „Stále víc lidí si víno vychutnává při odpočinku, společenských příležitostech a je naprosto běžným doplňkem jídla“, dodává. V USA v poslední době roste především spotřeba lehkých stolních vín a comeback prožívají takzvaná krabicová vína. Mnoho restaurací dává přednost při rozlévání právě jim.

MEZITITULEK: Roli hrají také diety
Rostoucí preferenci vína a pokles spotřeby piva v USA však vysvětlují odborníci na rozdíl od Evropy především obrovským nástupem uhlovodanových diet. Po sedmi letech růstu zaznamenal v roce 2003 americký trh s pivem pokles o 0,3 procenta. „Pivo začalo být velmi rychle negativně vnímáno jako velký zdroj uhlovodanů, zatímco víno je označováno jako zdraví prospěšné a co se týče váhy neškodné,“ vysvětluje Mohorovicová.
Pivovary zatím horečně přemýšlejí o nových strategiích, jak přilákat ztracené zákazníky zpět. Aby pivo mohlo konkurovat stylovému vínu, musí marketinkoví specialisté vymyslet něco nového, shodují se odborníci.
Britský výrobce piva Green King přišel s nápadem, jak se „dostat vínu na jeho vlastní píseček“ se světlým pivem, které je určeno speciálně k jídlu. „Představte si, že dívka přichází do domu svého přítele, který jí připravuje večeři,“ říká Rooney Anand, šéf pivovarů Green King. „Bylo by fantastické, kdyby místo obligátní láhve vína přinesla pivo, a to i pro ni, nikoli jen pro něj,“ představuje Anand svůj nový reklamní slogan postavený na myšlence, že i pivo může stát za to, abyste si k němu dali dobrou večeři.

Důvody, proč klesá prodej piva
Západní Evropa
Lidé se více rozhodují, za co své peníze utratí
Chladnější léto k pití piva podle odborníků neponouká
Zejména mladá generace dává přednost vínu před pivem
Spojené státy AMerické
Víno se stává běžnou součástí každodenního života Američanů
Amerika bojuje s obezitou a pivo má punc vysoce kalorického nápoje
Zdroj: BBC

Hospodářské noviny, 18.11.2004, autor: Ethel Kratochvílová

Redakce MAM

Další zajímavé čtení