Anglické fotbalové ligy ustoupily ve sporu s médii
Pod tlakem sponzorů ustoupily anglické fotbalové soutěže včetně elitní Premier League ve svém sporu s médii. Ligy požadovaly za určité typy informací poplatky, chtěly omezit zveřejňování fotografií a publikování informací na internetu a mobilních telefonech. Média odpověděla tím, že vesměs vypustila jména hlavních sponzorů z názvů lig a dala najevo, že jsou připravena bojovat až do konce – včetně případného zákazu vstupu pro reportéry na stadiony.
Některé noviny začaly také ořezávat fotografie ze zápasů tak, aby na nich zůstalo co nejméně sponzorského materiálu. Nad tabulkami lig se začala objevovat loga jiných společností než jejich oficiálních sponzorů. Médiím pomohl také rozsudek evropského soudu (ECJ), podle kterého ligy nesmějí požadovat poplatky za rozpis kol a informace o hráčích, což původně chtěly.
Rozhodný odpor médií snížil hodnotu, kterou sponzorům Barclays, Coca-Cola a Carling přináší podpora nejvyšších fotbalových soutěží, a to je zřejmě vedlo k tomu, že vedení lig a jejich komerční organizaci DataCo přiměly k větší vstřícnosti. Podle analýz šlo sponzorům fotbalu o zhruba 30 milionů liber (1,5 miliardy korun).
Obě strany stručně oznámily, že se jim o víkendu podařilo dospět k “principiální dohodě”, o níž se bude dále jednat. Podle zdrojů blízkých víkendovému klíčovému jednání nesáhly ligy vydavatelům médií na zisky, které generují z různých fotbalových soutěží, z nichž původně chtěly podíl. Není jasné, do jaké míry za to museli vydavatelé souhlasit s omezeními na vydávání reportáží na internetu, do mobilních telefonů a na fotografie.
Média se tomu rozhodně bránila. Ředitelka zpravodajství Reuters Monique Villová řekla v říjnu, že média brání svou svobodu informovat bez jakýchkoli omezení. “Je naším základním právem informovat o událostech tak, jak se dějí – ať je to fotbal, politika nebo válka – a šířit (tyto informace) všemi platformami bez jakéhokoli rozlišení.”
ECJ minulý týden rozhodl, že ligy nesmějí požadovat poplatky za informace o fotbalových kolech, zápasech a hráčích, což původně chtěly s odvoláním na direktivu o ochraně databází. Rozsudek, proti němuž už není odvolání, má ovšem mnohem širší dopad, protože anglické fotbalové ligy, zastupující 92 profesionálních klubů, už tato práva prostřednictvím své firmy DataCo delší dobu prodávají. DataCo se domáhala zákazu zveřejňovaní programu anglických soutěží například ve Finsku, Švédsku a Řecku, ale tímto rozsudkem o ochranu přišla.
Média v Británii platí za tyto informace asi 4000 liber, zatímco sázkové kanceláře podle výnosu ze sázek. “Fotbal opět zjistil, že nemá takovou cenu, jak si myslí,” komentovaly to londýnské Timesy.