ÚOHS je proti obnově monopolu na direct mail pro Českou poštu

16. 11. 2004 12:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nesouhlasí se snahou vrátit České poště monopol na doručování reklamní pošty, takzvaného direct mailu. Službu nyní poskytuje zákazníkům i firma Mediaservis, která má méně než desetinový podíl na českém trhu. „Remonopolizace je omezením tvořícího se konkurenčního prostředí a je proti hlavním cílům soutěžní ochrany,“ řekl předseda ÚOHS Josef Bednář.
Česká pošta má podle něj na trhu doručování adresné reklamní pošty téměř monopolní postavení a konkurence má zajistit přijatelnou cenu i kvalitu pro spotřebitele. „Zákazníci tak za danou službu nebudou platit více, než je třeba,“ míní šéf ÚOHS. Podle sobotních informací Mladé fronty Dnes čeká příslušná novela poštovního zákona na poslední projednávání ve sněmovně a poslanci již ve věci schválili návrh svých kolegů Jaromíra Schlinga a Josefa Hojdara (oba ČSSD).
Ministerstvo informatiky zařazeni direct mailu do monopolu státního podniku nepodporuje, sdělila dnes jeho mluvčí Klára Volná. Podotkla, že rozhodnutí je ale teď věcí parlamentu, nikoliv ÚOHS.
Bednář přesto zdůraznil, že antimonopolní úřad nemůže souhlasit s remonopolizací a zpětnou regulací. Nynější výhradní služby poskytované Českou poštou by proto již neměly být rozšiřovány. Tento názor je v souladu s Evropskou unií, která považuje trh direct mailingu za otevřený pro všechny firmy.
Mluvčí České pošty Ladislav Vančura v tisku uvedl, že podnik se liberalizaci trhu nebrání. Obává se ale, že konkurenti vstoupí jen na lukrativní místa pro doručování, tedy velká města. Platná legislativa přitom podle něj postrádá jasnou definici vyhrazené oblasti, tedy monopolu a existují jisté nesrovnalosti ohledně závazků v univerzální službě.
Údaje o relevantním trhu se podle médií mírně liší. Zatímco MF Dnes uvádí, že firmy ročně utratí za reklamní zásilky zhruba 850 milionů Kč, Deníky Bohemia se zmiňují už o jedné miliardě Kč. Tato čísla však mluvčí České pošty označil za nesmyslná s tím, že pošta do zásilek nenahlíží, a neví tedy, zda doručuje direct mail. Jednatel Mediaservisu Michal Koliandr prohlásil, že firma získává ročně na trhu asi 50 milionů Kč a do infrastruktury investovala již stovky milionů korun.
Podle názoru ÚOHS lze očekávat další postupné otevírání trhu poštovních služeb. Platná směrnice EU ukládá Evropské komisi, aby vypracovala studii o plné liberalizaci služeb pošty od roku 2009. Evropské země přitom postupují různě, například Finsko, Švédsko a Estonsko nemají žádnou oblast služeb vyhrazenu pro jedinou firmu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.