Řetězec Schlecker chce expandovat do Česka

5. 11. 2004 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V jeho rodném městě, německém Ehingenu, Antona Schleckera mnozí považují za tak trochu maloměšťáckého a spořivého člověka. Jednu radost, i když velmi nákladnou, si vládce stejnojmenného řetězce drogérií nicméně dopřává: rychlá a drahá auta. Čím více, tím lépe. Na setkání se svými obchodními partnery proto rád přijíždí ve svém černém Aston Martinu. Obzvláště pyšný je ale na své Porsche, o němž znalci tvrdí, že si do něj nechal zabudovat motor od Ferrari.
Anton Schlecker, středně velký muž s hustými vlasy, který minulý týden oslavil své šedesátiny a který se vyznačuje slabostí pro výstřední, barevné košile, si to vše může dovolit. Během třiceti let se mu jako kdysi nejmladšímu řeznickému mistrovi v Německu podařilo vybudovat největší síť drogérií v Evropě. Jen v Německu má společnost 11 000 poboček, to je třikrát více než diskont Aldi. Celkem zaměstnává 50 000 osob, jeho obrat se odhaduje na sedm miliard eur. Aktivní je také v Dánsku, Nizozemsku, Rakousku či Itálii. Zvyšovat obrat chce Schlecker do budoucna prostřednictvím expanze, mimo jiné v České republice, kde chce zahájit činnost příští rok.

MEZITITULEK: Obrat řetězce klesá
Na domácí půdě v Německu ale společnost pomalu naráží na hranici svých možností, zdejší trh je již nasycen.
Podle průzkumů společnosti AC Nielsen proto obrat firmy loni stagnoval. Schlecker sice tvrdí, že jeho obrat v Německu vzrostl o 5,5 procenta na 5,4 miliardy eur, doložit to ale nechce, či nemůe. Skeptičtí jsou co se týče vývoje i jeho dodavatelé. „Podle toho, co vidíme my, se obrat v minulém roce drasticky propadl,“ říká šéf odbytu jedné nejmenované partnerské společnosti.
Jisté potíže naznačuje také fakt, že se Schlecker snaží od srpna firmu restrukturalizovat. Z portfolia produktů má zmizet nejen ztrátová nabídka potravin, vzdát se Schlecker chce údajně i některých filiálek. Podle zástupců odborářského svazu Verdi již někteří zaměstnanci dostali výpověď.
„Na seznamu jsou přitom i filiálky s vysokým obratem,“ tvrdí Agnes Schreiderová z Verdi. Výpověď dostali pracovníci i tam, kde má prodejna uzavřenou nájemní smlouvu na dalších pět či sedm let. „Z našeho pohledu to nemá žádný koncept, žádnou logiku,“ dodává.
Sami zaměstnanci se propouštění bránit nemohou, vedení firmy vytvoření odborů systematicky potlačuje. Jen v 80 z celkových 330 okrsků existuje zastoupení zaměstnanců, to je příliš málo na to, aby se dal zorganizovat účinný odboj.

MEZITITULEK: Protestovat nemá cenu
Když se pracovníci v pobočce ve Stuttgartu snažili připravit založení podnikové rady, objevil se o něco později vyslanec centrály v Ehingenu a donutil je podepsat výpověď. Také na setkání zaměstnavatelů vysílá Schlecker kontrolory, kteří si zapisují jména účastníků.
Hrubé zacházení se zaměstnanci přitom Antonu Schleckerovi a jeho ženě Christě dokonce v dubnu 1998 dokonce vynesly podmíněný trest za podvod. Firma totiž platila některé zaměstnance pod úrovní kolektivní smlouvy.
Ve snaze udržet náklady nízko, firma téměř bez výjimky zaměstnává především nekvalifikovanou pracovní sílu na částečný úvazek, která se spokojí s nízkou mzdou.
Filiálky navíc nejsou na příliš atraktivních místech, zkrátka především tam, kde je nízký nájem. Konkurenti jako Rossmann či dm, kteří mají pobočky i v centrech měst, často platí až čtyřikrát více.
Právě velká spořivost by se ale Schleckerovi mohla vymstít. S nepříliš vzhlednými prodejnami a přetíženým personálem ztrácí zákazníky. Navíc se mu stále více z rukou vymykají náklady. Podle propočtů odborníků musí Schlecker provozovat šest poboček na to, aby dosáhl stejného obratu co jedna filiálka dm. Z obratu jednoho eura na zaměstnance připadá 21 centů, zatímco u Rossmanna je to jen 14 centů, u dm 11 a u Aldi dokonce ani ne pět.

MEZITITULEK: Hlavní obchod jsou peníze
Závislý je Schlecker na dodavatelích. Jeho hlavní zisk totiž nepramení z prodeje šamponů či krémů, ale z finančních obchodů. Ty financuje díky svým dodavatelům, kteří mu poskytují třicetidenní splatnost účtů. Dnes tak je majetek firmy uložený v akciích vyšší než hodnota nemovitostí a pozemků.
Za problematickou považují odborníci také cenovou politiku řetězce. „Dříve lákal Schlecker zákazníky výhodnými nabídkami, dnes už je výhodou pouze blízkost prodejny,“ míní Thomas Roeb, profesor z Vyšší odborné školy v Bonnu, který se specializuje na maloobchod.
Jak velký je rozdíl mezi jednotlivými firmami, dokazuje srovnání nákupu stejných produktů, které učinil konkurent dm.
Podle jeho údajů jsou ceny u Schleckera zhruba o pětinu vyšší. Drahým produktům přitom neodpovídá image prodejen.

Hospodářské noviny, 5. 11. 2004, autor: Christoph Schlautmann, Handelsblatt

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení