Inzerce v počítačových hrách stoupá

5. 11. 2004 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Počítačové reklamy jako nepopsaná plocha pro reklamní agentury – to je realita, která vzešla z mnohaletého snu. Ještě před třemi lety se reklamní agenti podobné možnosti smáli, ale dnes se s masově prodávanými hrami zvyšuje i šance oslovit zákazníka skrz umístění konkrétních předmětů nebo log do virtuálního prostředí.
Systém připomíná známou poloskrytou reklamu ve filmové sérii James Bond. Již vloni byl obrat herní reklamy 79 miliónů dolarů a do roku 2008 se počítá s 260 milióny.
Permanentní problém byl vždy v zavřených dveřích: neexistovala společnost, na kterou by bylo možné se obracet se žádostmi o virtuální propagaci. Jako moderní vlaštovky dlouhodobě působí herní sportovní série NBA Live, NHL a FIFA, ovšem místo v nich protežuje pouze mateřská firma Electronic Arts, nově se o tah na branku pokouší i společnost Ubisoft.

MEZITITULEK: Trh – osm miliard dolarů
První publikací, která shrnuje možnosti a výhody reklam ve hrách, je online čtvrtletník The Cocojambo Guide, který jako zákazníci podporují firmy Coca Cola, DaimlerChrysler či Burger King. Adresář her, firem a potenciálních zákazníků má za úkol provést zájemce vzrušujícím světem nových médií a vykreslit mu představu o možnostech, které před ním leží.
Počítačové hry, jejichž prodeje se souhrnně za jeden rok počítají na milióny kusů a dalších sta tisíce nelegálních kopií, oslovují jen ve Spojených státech 108 miliónů zákazníků ročně v průměrném věku od osmnácti do čtyřiatřiceti let. Jen za nákup her loni utratili sedm a půl miliónu dolarů.
Právě tato nejpočetnější skupina stráví hraním třicet hodin měsíčně, tedy stejný čas, jaký věnují televizi (podle údajů Nielsem Entertainment). Žánrově vyhraněné hry pak mají v hledáčku specifické vrstvy společnosti, jako například matky v domácnosti a dívky (The Sims), pubescentní hráče (Larry Magna Cum Laude), starší lidi, kteří s hrami nevyrůstali a jen občas je spustí, nebo hráče používající internetové hry, například na serveru Freeloader.com.

MEZITITULEK: Nově i online hry
Zcela výjimečnou situaci na trhu drží takzvané online hry, v nichž musí hráč být neustále spojen s centrálním serverem skrz internetové připojení a sdílet virtuální svět s lidmi z celého světa.
Online hra Project Entropia přinesla na obrazovky zajímavý koncept absolutně funkční virtuální ekonomiky. Za výměnný kurs 1 americký dolar ku 10 herním kreditům si hráči mohou dokupovat vybavení a dokonce zpětně převádět vydělané peníze. Vývojářský tým počítá se zavedením funkční virtuální reklamy a dokonce obchodních domů například s audio soubory, které si hráč koupí a bude moci přehrávat ve svém virtuálním domě.

MEZITITULEK: Dokonalé propojení
Právě díky online hrám se potenciál herně-reklamního trhu splňuje na sto procent. Podle prognóz bude tento herní sektor za pět let vydělávat 10 miliard dolarů a reklamy budou do herního světa plynout automaticky díky spojení s internetem. K firmám, které již v herním prostředí fungují, se počítají BMW, Intel, Jack Daniels nebo Nokia. Herní reklama ale není určena jen pro značkové firmy. V rámci veletrhu DigitelLife se představí služba inGameServer pro jednodušší spojování zákazníků s herními tituly.
Výhody budou, stejně jako u Cocojambo, na obou stranách. Vývojářský sektor již dlouhou dobu trpí nedostatkem financí a právě skrz reklamu se mu mohou dostat tolik potřebné dolary a zároveň snížit prodejní cenu hry, která se řádově pohybuje kolem 1500 korun.

Hospodářské noviny, 5. 11. 2004, autor: Pavel Dobrovský

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.