Nejdražší volební kampaň v dějinách USA

4. 11. 2004 10:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Z monitoringu, který provádí americká TNS Media Inteligence Group, vyplývá, že se náklady na letošní prezidentskou kampaň v USA vyšplhaly do astronomické výše: jen za televizní a rozhlasové reklamy oba kandidáti utratili 600 milionů dolarů, což je trojnásobek oproti kampani v roce 2000, kdy o zvolení soupeřili současný prezident G. W. Bush a viceprezident Billa Clintona Al Gore.
Pokud se k těmto nákladům připočtou výdaje nátlakových skupin jako Veteráni rychlých člunů za pravdu (jde o skupinu bývalých vietnamských vojáků, která zpochybňovala Kerryho zásluhy ve vietnamské válce), překročily náklady na politickou reklamu od počátku roku miliardu dolarů. To vše se děje přesto, že se Kongres USA mnoho let snaží zajistit, aby peníze nehrály v americké politice dominantní roli.
Na začátku kampaně se očekávalo, že prezident Bush, jenž má velmi dobré vztahy k energetickému průmyslu, nebude mít se sponzoringem potíže, a senátor Kerry mu v tomto ohledu nebude moci konkurovat. Podle TNS však demokraté utratili mezi březnem a zářím za televizní a rozhlasové spoty 250 mil. dolarů, o 10 milionů více než republikáni. K tomu je třeba ještě přičíst 70 mil. dolarů, které do reklamy investovaly liberální nátlakové skupiny jako The Media Fund, založený bývalým poradcem prezidenta Clintona, oproti 40 mil. dolarů, které utratily skupiny podporující republikány.
Kampaň v roce 2004 patřila mezi nejdelší. Republikáni spustili televizní reklamy proti senátorovi Kerrymu už na jaře. Největší náklady však stálo přesvědčování voličů ve dvanácti státech, které neměly jasné preference. Obyvatele města Toledo ve státě Ohio zaplavilo mezi březnem a zářím 15 000 televizních a rozhlasových reklam. V městě Tampa mohli vidět 200 reklam během jediného dne. Ve dvou třetinách USA byl však objem reklam výrazně menší. Naprostou většinu reklamy získaly národní a lokální kabelové stanice. Demokraté umisťovali reklamy do zpráv, republikáni více do sportovních přenosů.

Ekonom, 4. 11. 2004, autor: Václav Žák

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.