Celebrity prospěly hlavně samy sobě

4. 11. 2004 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Bílý dům slaví, Hollywood pláče. Ale jen naoko. Na velkolepost letošních kampaní se asi hned tak nezapomene. A vzpomínat budou hlavně celebrity. Ještě nikdy předtím jim totiž prezidentští kandidáti nedali takový prostor ke zviditelnění.
Skutečně oficiální konečné výsledky letošních prezidentských voleb budou jasné nejdříve za týden, až budou přepočítány a zkontrolovány všechny hlasy, včetně provizorních volebních lístků ze státu Ohio.
Už nyní je však jasné, že demokratickému senátorovi a vyzyvateli současného prezidenta George Bushe Johnu Kerrymu obří mítinky zářící filmovými a hudebními hvězdami nepomohly. Samotným celebritám však paradoxně ano.
Na Kerryho veřejných shromážděních bylo pokaždé nabito diváky. Mezi řečníky, které dav nadšeně poslouchal, se objevili i oscaroví herci a populární zpěváci. Že se voliči nakonec stejně rozhodli podle svého, celebritám vadit nemusí. Své názory a tváře daly najevo dost výrazně.
Tradičně liberální Hollywood se na Kerryho stranu postavil přímo masově. Obzvlášť ve finálním týdnu se Kerryho „slavní“ příznivci přímo předháněli v emotivních projevech a spolu se svým lídrem do poslední chvíle objížděli poslední klíčové regiony.
Hvězdami mítinku ve floridské Tampě byli minulé pondělí Leonardo DiCaprio, Robert De Niro a Ben Affleck, koncem týdne a poslední dny před volbami se Kerry obklopil hudebníky.
Právě těm však už nyní americká média zhusta vyčítají, že Kerryho kampaně využili spíše k propagaci vlastních názorů než k podpoře demokratického kandidáta.
K Johnu Kerrymu se připojila velká skupinka hudebníků, kteří loni ostře protestovali proti Bushovi a ozbrojenému konfliktu v Iráku. Není divu, že na mítincích pak zněly protestní songy.
K největším kritikům Bushe i současné situace v Iráku patří Sheryl Crowová, Jon Bon Jovi či skupina R. E. M. Ti se spolu s dalšími kolegy ve finále vypravili na jedenáctidenní předvolební turné.
Šňůra, kterou zaštítily Kerryho předvolební slogany „A Fresh Start For America“ a „Vote for Change“, se těšila obrovské návštěvnosti: v jednom z klíčových států, Wisconsinu, zpíval na konci týdne Bruce Springsteen před osmdesáti tisíci diváků. „A to se děje v době, kdy prožívají koncertní promotéři krizi,“ uvádí expert na hudební průmysl Ethan Smith.
Například zpěvačka Norah Jonesová musela své poslední běžné koncerty přesunout do menších sálů. Místo očekávaných dvaceti tisíc lidí si lístky koupily jen čtyři tisíce fanoušků. Kerryho zájem voličů o hvězdy povzbudil. Na rozdíl od svého rivala se proto známých tváří držel až do posledního dne – Springsteen s ním vystoupil i na jednom z posledních shromáždění: v Ohiu zbývaly do začátku voleb jen hodiny.
V „propojeném světě,“ kde se stále víc potkává politika s médii a zábavou, dospěl na vrchol další americký vynález: „politický šoubyznys“. Nejdražší prezidentská kampaň prospěla hlavně slavným.

Hospodářské noviny, 4. 11. 2004, autor: Irena Zemanová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.