Sächsische Zeitung: Němci jezdí nakupovat do ČR, ale i naopak
Nákupní výlety německých zákazníků do českého pohraničí nejsou ničím novým. Po rozšíření Evropské unie ale začínají i saské obchody lákat klienty z České republiky, napsal deník Sächsische Zeitung. U Čechů začínají vítězit nejen některé německé potraviny, ale také zábavní elektronika a začínají využívat nabídek cestovních kanceláří, které bývají výhodnější než v Česku.
V obchodech s potravinami je čeština slyšet stále častěji. Zákazníci ze zahraničí míří většinou k policím se surovinami pro přípravu čínských nebo italských pokrmů. Využívají ale i toho, že některé potraviny jsou v Německu levnější než v Česku. Je to například víno, rajská jablka, olivový olej, čokoláda, sýry, okurky a ovocné šťávy.
Čechy kromě toho láká také širší nabídka a vyšší kvalita srovnatelného zboží. Německý trh je například podle listu lépe zásoben zábavní elektronikou a levným oblečením. To si mohou Češi v mateřské zemi koupit většinou jen na vietnamských tržištích, napsal deník. A kvalita takových oděvů je pochybná.
U Čechů se začínají prosazovat i německé cestovní kanceláře, neboť takzvané nabídky last-minute vycházejí v Německu finančně výhodněji než v České republice. Levnější jsou i letenky do rekreačních oblastí, především do Středomoří. Z Drážďan si proto zvykají létat především obyvatelé severních Čech, které jim dávají přednost před pražskou Ruzyní.
Podle deníku má zájem Čechů o nákupy v Německu také psychologický aspekt. Klientům připadá výhodnější koupit si zboží za “pouhých” osm eur než za 240 korun, přestože za něj ve skutečnosti vydají stejnou sumu.