Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Letošní rok změnil filmový byznys k nepoznání

Redakce MAM3. 11. 2004

Ačkoliv letošnímu roku zbývají do konce ještě téměř dva měsíce, začala světová filmová studia uplynulých dvanáct měsíců již hodnotit.
A výsledek? Rok 2004 v mnohém filmový průmysl změnil.
Nikdy předtím například nevydělala filmová studia na jediném filmu tolik, jako v letošním roce, žádný předchozí rok zároveň tolik nepřerozdělil rozložení sil na filmovém trhu.
Letos se to stalo. Do kin vlétl nový Spider-Man, Shrek 2 či Příběh žraloka, a rázem převálcoval “neporazitelné”. Letošní filmy vydělaly mnohdy víc než jednotlivé díly Pána prstenů či Matrixu .

MEZITITULEK: Miliarda za rok
Jestliže v loňských letech se už tržby přesahující půl miliardy považovaly za velký úspěch snímku, letos dokázala tuto hranici hravě přesáhnout víc než desítka filmů.
A co víc – hned několik snímků dosahuje dokonce na miliardovou hranici. Vyplývá to z oficiálního žebříčku boxofficemojo.com, který neustále monitoruje aktuální stav tržeb z kin včetně jejich celosvětové návštěvnosti.
Primát starších filmových hitů, které plnily pokladny v dřívějších letech, ohrožují komiksové a animované postavy.
Letos jich do kin zamířila celá řada – ačkoliv šlo vesměs o pokračování úspěšných hitů z předchozích let, dokázal další Spider-Man, Harry Potter či Shrek předchozí díly ještě překonat.
“Filmové fanoušky nabudí očekávání. Zatímco první díl shlédli třeba až doma na DVD, na ten druhý už se vypraví do kina,” uvedl americký filmový publicista Jason Green.
Vůbec nejúspěšnější byl letos v tomto ohledu právě zelený zlobr Shrek. Jeho druhé pokračování už má na kontě přes 881 miliónů dolarů, od premiéry přitom uběhl sotva půlrok. Jeho úspěch se samozřejmě vyplácí především produkčnímu studiu DreamWorks.
Spielbergova společnost, která se ještě v loňském roce ve srovnání se ziskem konkurenčních ateliérů potácela na spodních příčkách, vylétla svým podílem na trhu letos na druhé místo. Vedle druhého Shreka za to vděčí ještě rovněž animovanému Příběhu žraloka.
Ten dokázal za jediný měsíc od premiéry 1. října vydělat po celém světě 235 miliónů dolarů, první příčku si drží i v Česku.

MEZITITULEK: Překvapivá jednička: Sony
Ačkoliv se ještě v lednu předpokládalo, že nejúspěšnějším filmovým studiem letošního roku bude Warner Bros – především díky úspěchům tolkienovské trilogie Pán prstenů, jejíž třetí díl vévodil i Oscarům, trh ovládl japonský Sony.
Tomu se povedlo zabodovat hned na dvou frontách: do kin v létě uvedl druhého Spider-Mana, který už vydělal 782 miliónů dolarů, a především získal do své stáje hollywoodskou legendu, studio Metro-Goldwyn-Mayer.
O MGM usilovala celá řada adeptů – a hlavním favoritem převzetí byl právě Time Warner. Hlavním lákadlem byl čtyřtisícový archív obsahující klenoty jako kompletního Jamese Bonda či Růžového pantera.
Vlastník MGM Kirk Kerkorian dal však nakonec přednost před silnějším Warnerem japonské nabídce, která počítala s cenou pěti miliard dolarů.
Také tím získal Sony jasnou převahu na filmovém trhu. Warner Bros nepomohly ani další letošní trháky, jako byla historická Trója či Harry Potter a Vězeň z Azkabanu.

MEZITITULEK: Disney u konce s dechem?
Mnohem větším problémům však čelí Walt Disney Company. Americkými médii téměř denně probíhají zprávy o nejnovějším dění ve firmě, jíž patří “legendární továrna na pohádky” Disney Pictures.
První ranou bylo pro Disney Pictures nucené rozvázání smlouvy se studiem Pixar. Dílna, z níž vyšly dnes už filmové fenomény Hledá se Nemo či Příběh hraček, se rozhodla osamostatnit. Není divu – její poslední projekt, podmořská pohádka o ztracené rybce, vydělala miliardu a Pixaru udělala renomé, o nějž už asi jen tak nepřijde. Jedním z posledních společných projektů je aktuální The Incredibles, který do českých kin vstupuje pod názvem Úžasňákovi. Už podle ohlasů, které páteční světové premiéře předcházejí, je jasné, že má Pixar zaděláno na další triumf.
Horší je to se samotným Disneyem. Poté, co na jaře odvrátil násilné převzetí telekomunikačních sítí Comcast, se začala otřásat pozice výkonného šéfa Michaela Eisnera, což pověsti společnosti nijak neprospělo. Navíc se vynořil konflikt s vedením distribučního studia Miramax – zakladatelé firmy bratři Weinsteinové se rozhodli dlouhotrvající spor s Eisnerem vyřešit odchodem.
Tím by Disney přišel o progresivní studio, jehož snímky se pravidelně objevují v oscarových nominacích – patří mezi ně například Zamilovaný Shakespeare, Gangy New Yorku či Anglický Pacient. Podle analytičky Laury M. Holsonové však situaci možná zachrání brzký Eisnerův odchod. ” Společnost teď po Eisnerově prohlášení usilovně hledá náhradu. Nový šéf by mohl Miramax pro Disneyho zachránit,” uvedla pro New York Times.

MEZITITULEK: Filmový průmysl: události roku 2004
Sony odkoupil studio MGM
Legendární filmové studio Metro-Goldwyn-Mayer za pět miliard dolarů v září odkoupil japonský koncern Sony. Porazil tak jasného favorita na akvizici, Time Warner, a stal se majitelem rozsáhlého filmového archívu i licencí na postavy Jamese Bonda či Rockyho.

Pixar se osamostatnil
Steve Jobs, šéf animačního studia Pixar, oznámil, že už neprodlouží smlouvu o spolupráci s Disneyem. Pro něj je odchod Pixaru rána – jejich společná tvorba, jako Příběh hraček a především miliardový Hledá se Nemo, patří k nejúspěšnějším filmům v historii. Jedna z posledních “pixarovských disneyovek”, The Incredibles, právě vstupuje do kin.

Pohromy u disneyho
Disney obecně neměl letos dobrý rok – vedle Pixaru se od něj kvůli neshodám chce odloučit i Miramax, šéf Michael Eisner oznámil odchod, o studio na začátku roku usilovala kabelová síť Comcast. Poslední klasicky animovaná dvojrozměrná pohádka U nás na farmě navíc nevydělala ani zlomek toho, co Nemo.
Zdroj: HN, Bloomberg

Hospodářské noviny, 3. 11. 2004, autor: Irena Zemanová

×

Mediální rozpočet Porsche ve hře

Starší článek

Emailem s klienty nejlépe komunikují Kooperativa a PČS

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více