Wal-Mart chce být v Číně jedničkou

3. 11. 2004 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Wal-Mart je přes úspěchy své čínské expanze na černé listině tamních komunistických odborů. Jejich představitel Jang Chung-lin obvinil Wal-Mart a další americké koncerny, že se v Číně dopouštějí nezákonnosti, když zakazují svým zaměstnancům sdružovat se v odborech. Tyto výtky se netýkají obchodních sítí evropských společností jako je Metro, Tesco či Carrefour.

MEZITITULEK: Odbory nemají šanci
Vedení Wal-Martu však přes kritiku v čínských médiích nehodlá svou dosavadní politiku měnit. „Nejsme ve skutečnosti proti odborům,“ řekl včera v Pekingu nejvyšší šéf řetězce Lee Scott, „ale soustřeďujeme se hlavně na své zaměstnance a zákazníky a zatím to pro nás dobře funguje.“
I když čínská odborová ústředna již přes rok vede tažení proti Wal-Mart China, jeho šéf Joe Hatfield byl letos v září vládou Pekingu oficiálně vyznamenán medailí za přátelství.
Odborářská kampaň proti americkým koncernům působí podle zpravodaje německého listu Die Welt značné potíže stranickým i státním orgánům v provinciích. Odborářské Dělnické noviny, vydávané v Pekingu, obviňují místní stranické i samosprávné orgány, že ze strachu před odchodem zahraničních investorů „se stávají komplici protiodborové politiky“.
Podle téhož zdroje například v čínských závodech německých společností Volkswagen, Siemens a BASF působí nejen odborové organizace, ale dokonce i organizace komunistické strany. „Držíme se (čínských) pravidel, neboť pocházíme ze země se silným odborovým hnutím,“ uvedli němečtí manažeři poboček v Číně reportérovi Die Welt. Podle čínských zákonů má každý pracující v podniku právo dobrovolně se sdružovat v odborech.

MEZITITULEK: Wal-Martu kampaň nevadí
Wal-Mart, který zaměstnává ve Spojených státech a v některých dalších zemích kolem 1,4 miliónu lidí, nepovoluje odbory v žádné své provozovně, například ani v Británii, která má dlouhou tradici odborového hnutí.
Kampaň proti americkému obchodnímu řetězci v sobě skrývá jistou ironii. Čínská odborová centrála, která je „pomocnou organizací komunistické strany, označuje každé nezávislé odbory jako nepřátele státu, byla již před pětadvaceti roky, na začátku kapitalistických hospodářských reforem odsouzena k naprosté bezvýznamnosti“, napsal Die Welt.
V posledních letech, kdy v Číně existuje soukromý hospodářský sektor, však odbory získávají na síle. Od roku 1997, kdy počet členů klesl na 91 miliónů lidí, se loni vyšplhal již na 140 miliónů.
Wal-Mart zřejmě nebude muset svou personální politiku v Číně měnit. Podle tamní nové legislativy, vynucené Světovou obchodní organizací, budou od letošního 11. prosince moci zahraniční obchodní řetězce vytvářet i v malých čínských městech samostatné podniky, takže budou ještě více „svými pány“. Dosud byly stejně jako společnosti z ostatních odvětví nuceny vytvářet společné podniky jen v největších městech.
Pro čínské filiálky největších obchodních řetězců je to signál k další expanzi. Podle agentury Reuters činí roční maloobchodní obrat v Číně 240 miliard dolarů, z nichž ovšem větší část připadá na velké místní obchodní společnosti. Ze zahraničních sítí má zatím nejvíce provozů v nejlidnatější zemi světa francouzský Carrefour. Operuje tam 53 hypermarkety, 130 diskontními prodejnami a třemi supermarkety. Podle listu Financial Times zaměstnává kolem 28 tisíc lidí. Do konce příštího roku hodlá svou říši rozšířit ještě nejméně o 12 hypermarketů, 13 až 18 supermarketů a 100 dalších diskontních obchodů.

MEZITITULEK: „Otevřené dveře“ lákají
„Otevřené dveře“ i do malých čínských měst, do nichž budou moci zahraniční firmy zanedlouho expandovat, přilákal i další společnosti. Britská firma Tesco například koupila polovinu místní sítě hypermarketů. S rozsáhlou expanzí počítá i německá společnost Metro, která provozuje levné prodejny „cash and carry“. Zatím jich má v Číně 21 a do konce příštího roku jich otevře dalších dvanáct.
Se značnou expanzí v Číně počítá i Wal-Mart, který chce dohonit francouzskou „těžkou váhu“ Carrefour. Zatím provozuje 40 supermarketů a do konce roku chce jejich počet zvýšit na 43. Do konce 2005 jich má ještě přibýt deset. Z celkového počtu jeho pěti tisíc provozů je to ovšem nepatrný počet.
A za první a nadále se rychle rozvíjející zahraniční společností Carrefour americký gigant „zatím ještě udržuje jistou vzdálenost“, jak včera napsala agentura Reuters. Zatím americký řetězec investoval v Číně 193 milióny dolarů.

Hospodářské noviny, 3. 11. 2004, autor: Miroslav Prchal

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.