Obliba „outletů“ stále stoupá

2. 11. 2004 00:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Kromě velkého obchodního centra britské společnosti Freeport, které se jako největší outletová prodejna v zemích střední a východní Evropy otevřelo na hraničním přechodu v Hatích na Znojemsku před více jak rokem, se totiž obchody s levnějším značkovým zbožím objevily už také v dalších městech.

MEZITITULEK: Outlet provozuje i Baťa
Zatím jde ale spíše o menší prodejny, některé z nich provozují samotní výrobci oblečení nebo bot, některé si otevřeli přímo majitelé obchodů. Outlet v centru Olomouce tak například provozuje Kateřina Taylor.
„Byl to dobrý krok, uvažujeme ještě o další pobočce v Brně,“ říká majitelka firmy Impact – U.K. Design Outlet. Firma prodává především zboží značky Next. „Je to trochu nevýhoda, že lidé tuto značku neznají, ale přitáhne je kvalita a cena,“ dodala Taylor. Další outlety fungují v Aši nebo Hradci Králové. Outlet v Praze například provozuje i obuvnická firma Baťa
Obchodníci v centrech měst ale zatím za větší konkurenci, než jsou outlety, považují asijské prodejce oděvů jak v kamenných obchodech, tak na tržnicích. Potvrzuje to například Helena Stratilová z prodejny Oděvy Klasic v Olomouci.
„Lidé zatím nehledí na kvalitu a jdou po ceně. I když někteří zákazníci se nám vrátili, protože zjistili, že je lepší si připlatit a koupit kvalitnější věc. Většina však přestože se spálí a tvrdí, že zboží z Asie už nechce, za čas zase nakupuje raději u nich,“ řekla.
V nejbližším okolí olomouckého outletu je více než deset obchodů s oblečením v různých cenových relacích – od oděvů dovezených z Asie, přes klasickou konfekci českých majitelů, po módní butiky s dovozovým zbožím, majitelka olomouckého outletu je ale s prodejem spokojena.
Britská společnost Freeport, provozovatel největšího středoevropského outletu, zatím kromě Hatí další outletové obchodní centrum v Česku nechystá. Podle marketinkového ředitele Karla Novotného nemá ani informace o tom, že by s podobným projektem přišla nějaká konkurenční společnost.
Centrum v Hatích nyní nabízí přes sedmdesát obchodů zaměřených převážně na dámskou, pánskou a dětskou módu. Pracuje tu přes pět set lidí, hlavně ze Znojemska. Největší prodejny v Hatích mají prodejci sportovního zboží Nike a Adidas. Zastoupeny jsou i firmy jako je Calvin Klein, Puma, Time Out nebo Lee Cooper. Značkové zboží se přitom v Centru prodává se slevami od třiceti až do osmdesáti procent.
Do Freeportu tak denně přijíždí několik set nakupujících především z Česka a Rakouska, přesný počet návštěvníků ale firma s ohledem na firemní politiku neuvádí.

MEZITITULEK: Čechů a Rakušanů je stejně
Přibližně milión návštěvníků přitom do centra přijelo nakupovat už v dubnu. Ti nakupovali více po otevření centra, nyní se počet lidí, kteří do Hatí přijedou z Česka a Rakouska vyrovnal, více utrácí Češi než Rakušani.
Nejvíce obchodních center nabízejících levnější značkové zboží je v Evropě zatím ve Velké Británii, ve světě pak ve Spojených státech. Společnost Freeport zatím provozuje sedm center typu factory outlet na ploše osmdesát tři tisíc metrů čtverečních – šest v Británii a jedno v Göteborgu. Freeport navíc staví podobná centra u Lisabonu a další u Roppenheimu ve Francii. V celé Evropě je pak asi sto outletů, kromě Hatí je nejbližší u Vídně.

Hospodářské noviny, 2. 11. 2004, autor: Tomáš Fránek, Martina Macková

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.