Americká média budou po fiasku před čtyřmi lety opatrná
Americké prezidentské volby před čtyřmi lety byly pro média fiaskem. Nejprve vyhlásila vítězem v klíčovém státě Florida viceprezidenta Ala Gora, pak tento odhad odvolala, aby v rozhodujícím okamžiku oznámila, že odhaduje za vítěze voleb George Bushe. Nakonec připustila, že ani toto tvrzení nejsou s to obhájit. Aby se neopakovalo, americké televizní stanice zavedly ohledně voleb zcela nový systém, informuje agentura DPA. Nyní budou maximálně opatrné a varují, že zveřejnění výsledků se může oddálit.
V amerických prezidentských volbách jsou už tradičně hlasateli výsledků televizní stanice. I samotní kandidáti se dozvídají o svém osudu právě z televizní obrazovky. V tak těsných volbách, jako byly ty z roku 2000, se však ukázalo, že ani v minulosti vyzkoušené metody nemusejí přinést správné výsledky a mohou vést k omylům, dokonce několikanásobným.
Televizní stanice se ve svých odhadech opírají jednak o už známé výsledky a jednak o průzkumy mínění, které si zjišťují u voličů, kteří právě volili a jsou ochotni říci, jak hlasovali. V USA neexistují s ohledem na ústavní zásadu svobody slova žádná omezení pro zveřejňování průzkumů mínění, takže televize svá zjištění okamžitě oznamovaly.
“Poučili jsme se z naší lekce před čtyřmi lety. Zavládne přemíra opatrnosti, alespoň u nás,” ujišťoval manažer stanice Fox News v rozhovoru pro Washington Post. “To, co se stalo před čtyřmi lety, je lekce ohledně uvážlivosti, opatrnosti a pečlivosti,” prohlásil politický ředitel CNN Tom Hannon.
Velké televizní stanice a zpravodajská agentura AP rozpustily konsorcium, které bylo v roce 2000 odpovědné za shrnutí jednotlivých výsledků. Tentokrát je za sběr výsledků z volebních obvodů odpovědná pouze AP. Z těchto údajů vycházejí všechna média, která ovšem sama rozhodují, jaké odhady z nich budou odvozovat.
Kromě toho stanice ABC, CBS, NBC, CNN, Fox News a agentura AP založily novou skupinu, která pověřila dva podniky průzkumem mezi voliči vycházejícími z volebních místností. Také tyto výsledky dostanou současně všechna média k dispozici. Televizní stanice samy rozhodnou, jaké závěry z nich vyvodí. Poprvé se shodly na tom, že nebudou dělat prognózy, dokud budou volební místnosti v příslušném státě unie ještě otevřeny.
Oba podniky příslušné pro průzkumy mezi voliči, Edison Media Research a Mitofsky International, se chtějí v každém z klíčových států dotázat 2000 voličů poté, co odevzdají hlasy. K tomuto účelu bude provedeno podstatně více telefonických rozhovorů než v dřívějších letech, aby bylo možno zachytit často podceňovaný počet voličů, kteří volí korespondenčně.