Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

BASF: chemický obr kdysi barvil kalhoty

Redakce MAM1. 11. 2004

Výrobky firmy BASF leckdo každodenně používá, aniž si to uvědomuje, neboť dnešní člověk žije obklopen produkty chemického průmyslu. A jejich podstatná část pochází z továren společnosti BASF, největší chemičky světa.
Cesta na vrchol ovšem nebyla krátká. Firmu Badische Anilin & Soda-Fabrik AG založil podnikatel Friedrich Engelhorn v roce 1865. Firma vždy držela krok s rozvojem ostatních průmyslových oborů, dodávala jim své výrobky, a tím si zajistila dlouhodobý rozvoj.

MEZITITULEK: Na počátku byl odpad
Friedrich Engelhorn se narodil v roce 1821. V sedmadvaceti letech byl pověřen řízením úspěšné továrny na svítiplyn. Přemýšlel tehdy, co udělat s anilinem, odpadním produktem výroby plynu. Nakonec začal s výrobou syntetického barviva, které před několika lety náhodně vynalezl Brit William Perkin. Engelhorn s chemikem Carlem Clemmem založil v roce 1861 v Mannheimu malou továrnu, ze které posléze vznikla firma BASF.
Odbyt našli v rozvíjejícím se textilním průmyslu. Vyráběli celou řadu barviv, chyběla ale levnější náhražka za přírodní indigovou modř. V závodě s konkurenty BASF uspěl po dlouhých letech výzkumu v roce 1897. Modrá barviva BASF tak napomohla zrodu jeansové módy. Jejich vývoj přitom stál více, než tehdy činil základní kapitál firmy.
Chemička také spolupracovala s pozdějším nositelem Nobelovy ceny za chemii Fritzem Haberem. Díky jeho nové metodě výroby čpavku se jí otevřel další zajímavý trh – dusíkatá hnojiva. Za první světové války vyráběla trhaviny. Chemie ukázala svoji odvrácenou tvář i po válce, když v roce 1921 exploze továrny v Oppau zabila pět set lidí.
V roce 1925 přiměla špatná hospodářská situace BASF, Hoechst, Bayer a několik dalších firem fúzovat do I. G. Farbenindustrie. S rozvojem automobilového průmyslu ve třicátých letech firma investovala do vývoje paliv a laků. Pod značkou Buna prodávala první syntetickou gumu. V roce 1935 světlo světa spatřil první magnetofon, výsledek spolupráce s firmou AEG.
Historie firmy se však pomalu blížila ke svojí nejčernější kapitole. Její představitelé se sblížili s nacistickým režimem. Během války pak většinu jejích výrobků nakupovala armáda. V továrně I. G. Auschwitz našlo smrt dvacet pět tisíc vězňů z koncentračního tábora. Jedna z dceřiných firem navíc dodávala vražedný plyn Cyklon B. Po válce byla I. G. Farben zlikvidována a v roce 1952 se obnovila samostatná existence firmy BASF.

MEZITITULEK: Pak přišla doba plastová
S poválečnou obnovou Německa se rozvíjel i BASF. Důležitým výrobkem se staly umělé hmoty – v průběhu padesátých let vzrostla jejich produkce několikanásobně. V roce 1951 společnost vyvinula polystyren, prodávaný pod ochrannou známkou Styropor. Dalším prodejním hitem byl nylon. Od šedesátých let pak BASF soustavně expanduje do zahraničí. Postavil továrny v dalších evropských zemích, Latinské Americe, Japonsku i USA. Nenovějším regionem, o který se firma zajímá, je Dálný východ. Nejdříve investovala v Jižní Koreji, poté i v Číně.

MEZITITULEK: Obrat? Třicet tři miliard eur
Dnes dosahuje světová jednička BASF ročního obratu přes třicet tři miliard eur, z toho šedesát procent v Evropě. Po celém světě zaměstnává na osmdesát sedm tisíc lidí. Ústředí společnosti a největší závod s třiceti sedmi tisíci zaměstnanci je v německém Ludwigshafenu. V různých oborech vyrábí BASF osm tisíc produktů. Tato rozmanitosti s sebou nese i odolnost proti výkyvům jednotlivých odvětví. Propojený systém výroby navíc významně redukuje náklady.
V Česku BASF loni utržil přes tři miliardy korun, tedy zlomek celosvětového obratu. Ingmar Sassman z tiskového oddělení společnosti přesto říká: “Česko je pro nás důležitý trh a v posledních letech stále roste. Chceme tu svoje aktivity dále rozšiřovat.”
Češi si BASF pamatují jako značku magnetofonových pásek. Záznamová média ovšem nikdy netvořila více než procento obratu firmy. A tak, i když byla jejich prvním výrobcem, magnetických médií se v roce 1997 zbavila.

Hospodářské noviny, 1. 11. 2004, autor: Aleš Tůma

×

Nové karlovarské periodikum má být protiváhou radničním listům

Starší článek

Oficiální česká hitparáda IFPI ČR – 44. týden 2004

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Goodkin

Goodkin zajistí marketing skupiny Assa Abloy pro střední a východní Evropu

Tříkolové výběrové řízení probíhalo od května, účastnilo se ho pět agentur. Goodkin díky vítězství strategicky a kreativně povede…
1. 3. 20211. 3. 2021
Marketing

EMD consultants pomohou školám Maple Bear se vstupem na český trh

Značka škol Maple Bear Global Schools plánuje vstup na český trh, chce proto oslovit místní podnikatele v oblasti vzdělání, kteří by se…
1. 3. 20211. 3. 2021
Newsletter

Vydavatelství A 11 vstoupilo do segmentu křížovek. Luštění zažívá …

Společnost A 11 začala vydávat tři nové křížovkářské magazíny s klasickým švédským luštěním: sorry křížovky s vtipnou tajenkou za 39 korun, Mladý svět…
1. 3. 202126. 2. 2021
Newsletter

VIDEO: Místo kontejneru obývák. Kanada vyvrací mýty o obchodu s lidmi

Vládní kampaň vytvořená ve spolupráci s agenturou Banfield bojuje s tím, že v Kanadě každou třetí oběť obchodování s lidmi…
1. 3. 202126. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Do Ranní show Evropy 2 se vrací Lucie Černá. Střídá Kateřinu Říhovou
Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více