0dbory v Čechách
Že se některé odborové organizace a svazy staly politickou silou, dlouho nechávala česká média bez povšimnutí. Pravda, také vinou odborů samých, pro které byla mediální prezentace čímsi vzdáleným a trochu nepatřičným. Teprve kontakt s protřelejšími kolegy v zahraničí jim otevřel oči a ukázal, že image nasupených tatíků jejich prestiži neprospívá. Mediální hvězdou se stal okamžitě železničářský odborář Dušek, jenž se konzultacemi v zahraničí na semináři PR Klubu nikterak netajil. Jasnými a radikálními stanovisky, ochotou a schopností komunikovat se stal přitažlivým protihráčem státního i drážního establishmentu. Je s podivem, že dosud vedle Duška nevyrostl žádný stejně důrazný, komunikačně schopný odborář. Média by po něm jistě ráda skočila, protože odboráři přinášejí do zpráv tolik vytouženou kontroverzi a dramatické situace. Ostatně těmi se to v zahraničí jen hemží.
Odbory to s médii umějí
Také na druhé straně, tedy ve firemní sféře, můžeme vidět částečnou proměnu přístupů k otázce komunikace s odbory. Některé managementy pochopily, že například aktuální kolektivní vyjednávání není jen věcí rozhovorů v uzavřené kanceláři, ale že odbory jsou dnes připraveny se opřít o veřejné mínění v médiích. Příklady z letecké dopravy, německých automobilek a obchodních společností jsou i v našich novinách téměř denně. Ovšem zatímco v zahraničí je komunikace s odbory zvláštní PR disciplínou, na niž se dokonce specializují poradenské společnosti, u nás prozatím vystačíme se selským rozumem. Prozatím, zdůrazňuji.
Silný soupeř
S rostoucí úlohou odborů totiž roste nová skupina komunikátorů, kteří se budou dosti podobat extrémním mluvčím nátlakových hnutí a organizací. Budou používat silná slova a rozmáchlá gesta, emotivní projevy, budou se ohánět nezpochybnitelnými morálními a sociálními hodnotami. Blazeovaná korporátní komunikace si s takovými protihráči obvykle příliš neví rady. Neziskové organizace je možné bagatelizovat, ignorovat. Vlastní zaměstnance nikoli – vždyť v každém podniku najdete dokument, který tvrdí, že zaměstnanci jsou nejcennějším kapitálem firmy.
Otevírá se tedy nejen příležitost pro profesionalizaci odborových předáků v komunikaci s médii, nýbrž i přípravu managementů na souboj s odbory přes média. Zatím je ovšem poptávka po službách profesionálů relativně slabá. Agentura Impact PR & Consultancy za deset let existence řešila jen krizovou komunikaci při uzavírání chrudimské Transporty a BOPO Třebíč, případně dozvuky odborových třenic v zahraničí na českém trhu. Jak rychle se přiblížíme západoevropské praxi, je otázka. Zatím se v našem tisku na jedné straně objeví společné oznámení managementu kolínské automobilky a nových odborů o láskyplném splynutí v péči o zaměstnance a zprávy o vykořisťování zaměstnanců Kauflandu a statečné stížnosti odborářů na straně druhé. Jakých zpráv asi bude přibývat, co myslíte?
externí konzultant agentury Impact PR & Consultancy