Výstava v Národním muzeu přibližuje jeho časopisecké fondy

21. 10. 2004 09:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nahlédnutí do časopiseckých fondů Národního muzea v Praze umožňuje výstava, která je přístupna v Kabinetu knižní kultury v přízemí hlavní budovy na Václavském náměstí. Má název Svět jinýma očima a zájemci si ji mohou prohlédnout do konce roku.
„Vidět velké i malé události novinářskýma očima z jiného úhlu či roviny společenské a politické kultury je pro vnímavého pozorovatele vždy zajímavé, poutavé a poučné. Někde se cizí zobrazení od našeho vidění odlišuje, jinde nás překvapí shoda. Například o mnichovské dohodě si Italové četli něco jiného, k dispozici měli jinou interpretaci než tehdejší čeští čtenáři. O politické korupci psal a píše svobodný tisk všude podobně,“ upozornil autor výstavy Martin Sekera.
Jeho záměrem bylo zdůraznit i to, že časopisecký fond Národního muzea je sice zaměřen především na produkci periodického tisku vydávaného na území českých zemí, ale obsahuje i nemalý počet historických periodik jiné provenience. „Do roku 1918 samozřejmě ze zemí bývalého Rakouska-Uherska, ale také ze skutečného zahraničí – Německa, Francie, Ruska, USA, Velké Británie a dalších zemí. Jde o celé ročníky i jednotlivá čísla,“ dodal Sekera.
Laiky zaujmou ukázky nejstarších periodik ze 17. století, těžiště expozice je však na přelomu 19. a 20. století. Pozoruhodné jsou první novinové komiksy z USA, Francie a Velké Británie. „České novinářství nemá vzhledem k politickým změnám a převratům takovou kontinuitu, jakou se mohou pochlubit Britové či Francouzi,“ řekl Sekera. Upozornil, že klasické zahraniční tituly na tradici dbaly – mají například stále stejnou hlavičku či grafickou úpravu.
Vzhledem k malému výstavnímu prostoru v poměru k velkým formátům novin a časopisů bylo možno výběrem témat jen upozornit na užitečnost srovnávacího čtení periodik či na odlišnost jejich formálních znaků. Ani výseky obsahů oxeroxovaných stránek neuspoří místo tak, aby bylo toto výstavní téma předestřeno v úplnosti. Ale nakonec – vždyť i tisk si z reality jen vybírá, a tvoří tak její nové pojetí, novou „realitu“, tu mediální, domnívá se Sekera.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.