Nahlédnutí do časopiseckých fondů Národního muzea v Praze umožňuje výstava, která je přístupna v Kabinetu knižní kultury v přízemí hlavní budovy na Václavském náměstí. Má název Svět jinýma očima a zájemci si ji mohou prohlédnout do konce roku.
„Vidět velké i malé události novinářskýma očima z jiného úhlu či roviny společenské a politické kultury je pro vnímavého pozorovatele vždy zajímavé, poutavé a poučné. Někde se cizí zobrazení od našeho vidění odlišuje, jinde nás překvapí shoda. Například o mnichovské dohodě si Italové četli něco jiného, k dispozici měli jinou interpretaci než tehdejší čeští čtenáři. O politické korupci psal a píše svobodný tisk všude podobně,“ upozornil autor výstavy Martin Sekera.
Jeho záměrem bylo zdůraznit i to, že časopisecký fond Národního muzea je sice zaměřen především na produkci periodického tisku vydávaného na území českých zemí, ale obsahuje i nemalý počet historických periodik jiné provenience. „Do roku 1918 samozřejmě ze zemí bývalého Rakouska-Uherska, ale také ze skutečného zahraničí – Německa, Francie, Ruska, USA, Velké Británie a dalších zemí. Jde o celé ročníky i jednotlivá čísla,“ dodal Sekera.
Laiky zaujmou ukázky nejstarších periodik ze 17. století, těžiště expozice je však na přelomu 19. a 20. století. Pozoruhodné jsou první novinové komiksy z USA, Francie a Velké Británie. „České novinářství nemá vzhledem k politickým změnám a převratům takovou kontinuitu, jakou se mohou pochlubit Britové či Francouzi,“ řekl Sekera. Upozornil, že klasické zahraniční tituly na tradici dbaly – mají například stále stejnou hlavičku či grafickou úpravu.
Vzhledem k malému výstavnímu prostoru v poměru k velkým formátům novin a časopisů bylo možno výběrem témat jen upozornit na užitečnost srovnávacího čtení periodik či na odlišnost jejich formálních znaků. Ani výseky obsahů oxeroxovaných stránek neuspoří místo tak, aby bylo toto výstavní téma předestřeno v úplnosti. Ale nakonec – vždyť i tisk si z reality jen vybírá, a tvoří tak její nové pojetí, novou „realitu“, tu mediální, domnívá se Sekera.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).