Velké firmy objevují český hip hop
Na českém hudebním trhu ještě nedozněla nu-metalová vlna a velké gramofonové společnosti začínají pracovat na dalším trendu, který by jim měl přinést nové tržby. Novým klíčem k peněženkám především mladých posluchačů se má stát český hip hop, který se dosud etabloval pouze u malých firem nebo vycházel díky péči samotných muzikantů. Velké firmy tak reagují na vzrůstající popularitu kapel a performerů, kteří se inspirují u amerických vzorů.
Na první pohled to vypadá, jako by se část majors ve věci svých edičních plánů domluvila. Na podzim vyjde u Universal Music nová deska hiphopového umělce DBS, sublabel EMI, společnost Escape, připravuje debutovou nahrávku karlovarské skupiny Bow Wave a na etiketě Sony Music Entertainment nedávno vyšla cédéčka Jakuba Aliho a slovenských Kontrafakt.
MEZITITULEK: Návštěva akcí a prodeje desek stoupají
“Nejedná se žádný trend, v našem případě vydáváme umělce, jejichž tvorba se nám líbí,” tvrdí ředitel Sony Music. Ne všichni s ním však souhlasí. “Myslím si, že se tady opět něco nového chystá, je to vidět ze vzrůstající návštěvnosti hiphopových koncertů,” uvedl umělecký ředitel Universal Music Martin Červinka, “navíc se hiphopové kapely trochu vymaňují z undergroundu, uvědomují si, že velká společnost jim může zajistit lepší propagaci nebo distribuci.”
Příklad letošního Hip Hop Kampu, který pořádá agentura Depo Crew Agency, dává Červinkovi za pravdu. “Zatímco před dvěma roky akci navštívilo tři a půl tisíce, letos to bylo více než 12 tisíc,” sdělil Radek Maliník z Depo Crew Agency.
Narůstající popularita hip hopu se projevuje i v dalších směrech – rostou prodeje desek, které si umělci vydávají na vlastních značkách, například duo Indy a Witch vlastní label Mad Drum, Peneři Strýčka Homeboye zase značku Terorrist?. Zvětšuje se i hiphopová komunita, podle odhadů redaktorů žánrového časopisu Bbarák širší základnu tvoří až čtvrt miliónu fandů.
MEZITITULEK: Hiphopoví umělci jsou zatím levní
Kromě podchycení rozbíhajícího se trendu má investice do hiphopových kapel a zpěváků zatím ještě jednu výhodu. Z pohledu celého trhu se nejedná o superpopulární umělce, jejich nároky na rozpočty ve studiu při nahrávání desek proto nejsou tak veliké. “Jedná se o částku ve výši 10 až 20 procent rozpočtu superhvězdy,” řekl Knobloch.
Zatím podle Knoblocha je vydávání hiphopových desek u Sony spíše nárazovou akcí, Universal na to šli systematičtěji. V létě podepsali smlouvu s malým hip hopovým labelem RS Entertainment o vyhledávání zajímavých umělců. “Zatím spolupracujeme na albu DBS, podle toho, jaký bude mít úspěch uvidíme, jak se tato spolupráce bude dál vyvíjet,” vysvětlil Červinka. Obě firmy si podle něj rozdělí práci – RS Entertainment vydá desku s finanční podporou Universal Music, velká společnost se pak postará o propagaci a distribuci.
Universal se tak snaží navázat na ojedinělý úspěch hiphopové kapely Chaozz, která se dosud jako jediná upsala velkému vydavatelství. Jejích čtyř desek se v 90. letech minulého století prodalo přes 100 tisíc nosičů. “Tehdy tady nikdo nevěděl, co je hip hop vůbec za žánr,” připomněl Červinka.
Velké labely zatím nemají přesnou představu o segmentu posluchačů, na který nejnověji míří. “Je to mladší publikum, které je zvyklé kupovat si desky přímo na koncertech,” naznačil Knobloch.
MEZITITULEK: Miliardové tržby hip hopu v zahraničí
V zahraničí, zejména ve Spojených státech, patří hip hop k žánrům, které dosahují výrazných a zároveň rostoucích tržeb. Podle ročenky Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) pocházelo v roce 1999 více než 11 procent celkových tržeb z hip hopu, v loňském roce to již bylo 13 procent. Úspěšnější byla a je pouze kategorie rock, která stabilně vykazuje 25procentní podíl na celkových číslech. Souhrnné tržby hudebních vydavatelství přitom loni v USA dosáhly 11,8 miliardy dolarů. Mezi 20 celosvětově nejlépe prodávaných alb se v loňském roce zařadily hip hopové nahrávky Eminema, 50 Cent a kapely OutKast.
Hospodářské noviny, 25. 10. 2004, autor: Aleš Borovan