Tradiční whisky koupili Francouzi

22. 10. 2004 00:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jedna z nejslavnějších značek tradiční skotské malt whisky má francouzského kupce. Společnost Glenmorangie, jednoho z posledních skotských nezávislých výrobců whisky, koupila firma Moet Hennessy, jejímiž nejznámějšími značkami jsou proslulý koňak Hennessy a šampaňské Dom Perignon.
Společnost Moet Hennessy zaplatila za 52 procent akcií čtvrtého největšího světového výrobce malt whisky 300 miliónů liber. Získala tak hned tři značky kvalitní malt whisky, a to Glenmorangie, nejprodávanější značku v Británii, Glen Moray a Ardbeg. „Glenmorangie je skvělá whisky, rostoucí značka a silná společnost,“ říká podle agentury Bloomberg Christophe Navarre, šéf Moet Hennessy.

Glenmorangie vydělává
Rodina Macdonaldů vlastní 300 let starou značku Glenmorangie od roku 1918, společnost byla přitom založena již před 111 lety. Firma je ve vynikající kondici. Ročně prodá 1,6 miliónu beden whisky ročně, čtyři roky za sebou vykazuje stabilně zisk a před několika lety prošla náročnou restrukturalizací. Srpnové oznámení rodiny Macdonaldů o prodeji společnosti odborníky značně překvapilo.
Rodina to zdůvodnila postupným stárnutím akcionářů, z rozvětveného klanu jsou nyní ve firmě zaměstnáni jen dva jeho členové, ostatní postupně od roku 1995 opouštěli výkonné posty.
„Měli jsme tři kritéria pro potenciálního kupce,“ říká Paul Neep, šéf Glenmorangie. „Chtěli jsme přijmout nejlepší cenu spolu se zárukou zachování pracovních míst a mělo jít o společnost s kvalitní podnikovou kulturou. Moet Hennessy splnila všechna tři kritéria,“ dodává Neep.
Podle serveru scotsman rodina zaměstnává okolo 400 zaměstnanců a na obchodu vydělá nejméně 100 miliónů liber. Svou whisky vyváží do 120 zemí světa.
Společnost Moet Hennessy vlastní z 66 procent producent luxusního zboží LVMH, zbytek akcií patří britskému koncernu Diageo, jedničce na světových trzích s alkoholickými nápoji a výrobci skotské whisky Johnnie Walker a piva Guiness.
„Kupují vynikající národní značku, která má opravdovou šanci stát se světovou značkou,“ hodnotí obchod Nick Train, manažer firmy Finsbury Growth & Income Trust. „Pokud se rozšíří, přinese novým vlastníkům monumentální zisky,“ dodává Train.
LVMH kromě koňaku a šampaňského produkuje světové značky vín, oděvů a dalšího zboží. Mezi jeho značky patří například Louis Vuitton nebo Dior. Moet Hennessy v boji o Glenmorangie porazil takové konkurenty, jako jsou Bacardi, Pernod Ricard nebo Brown-Forman, výrobce Jack Daniel’s.

Trhy rostou hlavně v USA
Právě se společností Brown-Forman Glenmorangie již 10 let spolupracuje při exportu na americké trhy. Amerika je v posledních letech podle odborníků Mekkou výrobců lihovin. Evropské trhy, zejména ve Francii a v Německu, stagnují.
Může za to především pomalejší ekonomický růst, neochota obyvatel utrácet a růst cen za alkoholické nápoje. Poslední jev je zejména ve Francii důsledkem rozsáhlé kampaně proti alkoholismu, která postihuje zejména výrobce vín.


Příloha


Hospodářské noviny, 22. 10. 2004, autor: Ethel Kratochvílová

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.