Teprve velké úspěchy přinášejí sportovcům lukrativní smlouvy

22. 10. 2004 08:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Velké sponzory přilákal až teprve velký úspěch. V tom se na konferenci o sportovním marketingu v Praze shodla trojice českých olympijských medailistů. Zatímco Aleš Valenta a Roman Šebrle už své dřívější úspěchy proměnili v lukrativní smlouvy, jachtařka Lenka Šmídová na podobné ocenění za stříbro z Atén teprve čeká.
„Něco je v jednání, ale nic konkrétního zatím prozradit nemohu,“ řekla Šmídová. Přitom sponzorům může nabídnout podstatně větší reklamní plochu než desetibojař nebo lyžařský akrobat. Jen samotná plachta má sedm metrů čtverečních. „Navíc loď na moři vypadá opravdu pěkně,“ řekla Šmídová
Valenta zavzpomínal, že před osmi lety začínal s jediným sponzorem, jímž byl výrobce energetických nápojů. Tomu zůstal věrný dodnes, ale vedle toho má ve svém portfoliu automobilku, mobilního operátora a velkého výrobce sportovního zboží. Ze stejného okruhu se rekrutují hlavní sponzoři Romana Šebrleho, konkrétní formy jsou však jiné a desetibojař navíc propaguje i jednu banku.
S reklamou se oba prý už naučili žít a účast v ní jim prý nijak nevadí. „Ale musí to být věc, s níž se dokážu ztotožnit. Některé výrobky bych nepropagoval,“ řekl Valenta. Nejbližší mu byla reklama na žvýkačky Ledový dech. Tak totiž nezávisle na výrobci pojmenoval svůj parádní skok. Šebrle dodal, že by své jméno a tvář nepropůjčil reklamě na tabák. Šmídová souhlasně přikyvovala, ale pak své kolegy trochu přivedla do rozpaků otázkou: „Ale alkohol, ten nám chutná, ne?“
Při účasti v reklamě se trojice českých olympioniků zatím nedostala do situace, která by jim byla vyloženě proti srsti. „Nikdo mě nenutil, abych nějak změnil image,“ řekl Šebrle. Šmídová prozradila, že se odmítla nechat fotit pro Playboy a Šebrle si prý před olympiádou raději odpustil skok do vody z desetimetrové věže, přestože ho to prý hodně lákalo.
Problémy s reprezentační smlouvou a vymezením reklamních práv v ní je na rozdíl od Kateřiny Neumannové netrápí. Šebrle a Šmídová žádnou takovou smlouvu nemají. Valenta ji už podepsal, ale má v ní velkou volnost.
Zvláštní smlouvy podepisují před olympiádou, ale střet zájmů mezi sponzory prý nehrozí, a to ani přesto, že Valenta má jiného dodavatele sportovního oblečení než Český olympijský výbor. „I na olympiádě skáču ve věcech od Nike, jak jsem celý rok zvyklý. Neumím si představit, že by to bylo jinak,“ řekl lyžařský akrobat. Po olympijské vesnici se však pohybuje v oblečení od Adidasu.
Šebrle nic měnit nemusí, do Adidasu se prý obléká i jeho manželka a syn. „Kdyby se jí líbilo něco od konkurence, tak má smůlu. Ve smlouvě to sice nemám, ale když mi firma vychází vstříc, tak se jí to snažím nějak oplatit,“ vysvětlil Šebrle. Elen Valentová si naopak může dopřát různé sportovní značky. „Už je to velká holka. A kdyby jí chtěl někdo využít v reklamě, tak by musel uzavřít smlouvu s ní,“ řekl akrobat.
O podrobnostech sponzorských smluv se na konferenci příliš nehovořilo. Oba olympijští vítězové však řekli, že v nich mají zakotvené výrazné přilepšení za úspěch, a to až o 50 procent. Že podobnou konstrukci mívají smlouvy většiny sportovců, potvrdil Miroslav Černošek, šéf marketingové agentury Česká sportovní, která zastupuje několik reprezentantů z různých sportovních odvětví.
Řekl také, že s olympioniky se zpravidla uzavírají smlouvy na čtyřletý cyklus. „Právě v těchto dnech máme nejvíc práce. Například s Romanem jednáme o nové smlouvě a není to jednoduché, protože jako olympijský vítěz ji chce mít hodně vylepšenou. S jinými naopak spolupráci ukončíme,“ dodal Černošek.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.