Televizní reklama ukazuje, kam se v USA soustředí boj o voliče

14. 10. 2004 10:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Podle toho, kam po středeční debatě George Bushe a Johna Kerryho nasměrují oba volební týmy televizní reklamu, lze nejlépe zjistit, kde se odehraje nejlítější souboj v závěru letošní prezidentské volební kampaně v USA. Experti Wisconsinské univerzity a společnosti Nielsen monitor-Plus věří, že právě televizní reklama přesvědčivě ukazuje skutečná bojiště o hlasy voličů.
V roce, kdy náklady na reklamu v prezidentské kampani lámou každý den rekordy a celkem dosáhnou možná až půl miliardy dolarů, není lepšího měřítka, říkají autoři tento týden zveřejněné analýzy. Reklama na obrazovkách jasně ukazuje, které státy považuje kandidát a jeho tým za kritické.
„Nemusím studovat předvolební průzkumy, abych věděl, kde který kandidát zvítězí nebo prohraje,“ řekl ředitel projektu Ken Goldstein. „Stačí se podívat na televizní reklamu. Ta nám říká, jaké šance v kterém státě vidí sami kandidáti a jejich týmy,“ dodává.
Po středečním televizním duelu „kandidáti udělají finální rozhodnutí o zaměření kampaně a určí, které státy ještě zůstávají ve hře,“ odhaduje Goldstein. Jako příklad uvedl Michigan. „Bushova kampaň se stáhne, jakmile uvidí, že Kerry vede, a že může peníze daleko efektivněji využít kdekoli jinde,“ řekl.
Analýza televizní reklamy ukázala, že volební souboj se dosud soustředil do deseti států. Průzkum zjišťoval, kde a jak často od 24. září do 7. října umisťovaly týmy prezidentských kandidátů, obě nejsilnější strany a nezávislé skupiny volební reklamu. Z 50 největších měst, kde inzerovali, bylo 44 v deseti státech, konstatuje analýza.
Z průzkumu vyplývá, že kandidáti si nejsou jisti výsledky ve státech Colorado, Florida, Iowa, Michigan, Minnesota, Nevada, Nové Mexiko, Ohio, Pensylvánie a Wisconsin.
Není mezi nimi několik států považovaných na počátku roku za jasná místa nejtužších bitev o voliče. Jde například o Arizonu a Missouri, kde podle průzkumů vítězí Bush, a stát Washington favorizující Kerryho.
Naopak Colorado po Bushově vítězství v roce 2000 na seznamu volebních bojišť nebylo. Jde však o jeden ze tří států, kde při konečném sčítání hlasů neplatí pravidlo „vítěz bere vše“, ale stát vysílá formální volitele podle poměrného výsledku. Kerry tam proto začal na jaře inzerovat, aby získal alespoň něco. Bush se tedy musel přidat a průzkumy od té doby ukazují jejich vyrovnané šance.
Největšímu náporu politické reklamy byli vystaveni voliči v Miami, kde oba kandidátské tábory dohromady zadaly během 14 dnů přes 5500 reklamních spotů. V Albuquerque v Novém Mexiku jich televizní stanice odvysílaly více než 4600 a v nevadském Renu přes 3700.
Bushův tým se kromě toho nejvíce soustředil ještě na Cleveland v Ohiu a Grand Rapids v Michiganu. Kerry inzeroval především v Miami, Albuquerque, floridské Tampě, Denveru v Coloradu a ve wisconsinském Green Bay.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.