Splátkové firmy už lákají na Vánoce
Nakupovat letos vánoční dárky bez peněz bude jednodušší. Splátkoví prodejci, kteří financují nákupy za zhruba 18 miliard korun, už spustili reklamní kampaně, což je o měsíc dříve než před rokem.
Na možnost zaplatit půjčku až v dalším roce a při jednorázové úhradě bez úroků a poplatků láká ode dneška Multiservis. Další splátková firma Cetelem dokonce tento koncept uplatňuje ve vybrané síti už od poloviny září.
K dřívějšímu začátku předvánočních kampaní tlačí firmy silnější konkurence. Splátkoví prodejci musí letos o klienty více bojovat s bankami, které urychlily vyřizování půjček a často je dávají bez ručitele a bez potvrzení příjmu. Některé dokonce zavedly odklad splátek, což doposud umožňovaly spíše specializované firmy.
Ekonomové odhadují, že zájem lidí o půjčky před vánocemi předčí loňský rekordní výsledek. “Klesající ceny zboží dlouhodobé spotřeby a vidina růstu mezd probudí ve spotřebitelích opět velkou poptávku o nákupy na splátky. Mírné zvýšení úroků klienty neodradí,” míní Helena Horská, analytička z Raiffeisenbank. Současně ekonomové varují, že přibývá těch, kteří nejsou schopni splácet.
Dluhy domácností u bank se podle včerejší zprávy ČNB v srpnu zvýšily o dalších sedm miliard korun na celkem 277,5 miliardy. Meziročně je to o více než 30 procent.
Ještě výrazněji však rostou závazky lidí u specializovaných společností. Jednička na trhu, Multiservis, půjčil do konce srpna přes 4,8 miliardy, což odpovídá čtyřicetiprocentnímu nárůstu za rok a všem půjčkám v roce 2002. V desítkách procent rostou úvěry i společnostem Home Credit a Cetelem.
Letošní “žně” čekají splátkové firmy právě od startujících časově omezených nabídek. “Koupit zboží a zaplatit za něj až v budoucnu je před vánoci výhodné, protože rodiny mají velké výdaje,” líčí strategii šéf Multiservisu Jiří Pathy.
Posun předvánočních marketinkových akcí více dopředu je trendem i v jiných zemích, například v Německu. “Firmy musí začít s reklamou mnohem dřív, aby vzbudily pozornost. Tomu odpovídá i cena reklamních časů v televizích – nej-dražší jsou v říjnu a v listopadu,” říká Daniel Köppl, šéfredaktor časopisu Marketing a média.
Hospodářské noviny, 1. 10. 2004, autor: Olga Skalková