Snowboarďáci: promarněná příležitost
Nový český snímek Snowboarďáci, který vstoupí do kin 4. listopadu, je svým způsobem přelomový film. Ostrá muzika, horské prostředí, populární zimní sport pro mladé a trocha nezbytného sexu – tato kombinace z něj činí nejideálnější a nejpřesněji zacílené filmové dílo pro vkládanou reklamu neboli product placement, které v České republice vzniklo po roce 1989. “Film budeme prodávat jako zábavu pro mladé a přesně to lidé na plátně uvidí,” uvedl Jan Bradáč z distribuční firmy Falcon.
Snímek produkovala společnost Whisconti spolu s Českou produkcí a Českou televizí. Celkové náklady Snowboarďáků se podle Prudkého vyšplhaly na 57 miliónů korun, tvůrci kromě filmu počítají s vytvořením třídílného seriálu, který veřejnoprávní stanice uvede příští rok. “Snowboarďáci by se měli stát průkopnickým dílem, které by po letech přitáhlo pozornost filmařů k opomíjené cílové skupině teenageři,” řekl jeden z producentů Pavel Melounek.
MEZITITULEK: Ideální reklamní médium
Ve světě jsou takové filmy ideálním médiem, ve kterých výrobci oblečení, automobilů, nápojů nebo kondomů propagují své výrobky. Kupříkladu v druhém dílu Prci, prci, prcičky se objevily prezervativy LifeStyle koncernu Ansell Healthcare, ve snímku Kdo zabil králíka Rogera? cigarety Lucky Strike a Camel.
Firmy tak využívají vzrůstající popularity product placementu. Podle výzkumu agentury Mediaedge:cia product placement ve filmu příznivě akceptuje 41 procent mladých návštěvníků kin, třetina z nich si zároveň myslí, že takto prezentované značky patří mezi ty kvalitní. Největší účinnost má tato reklamní forma v Jižní Americe a v asijsko-pacifickém prostoru, naopak obyvatelé USA a Evropy si od ní udržují spíše odstup.
Rovněž ve Snowboarďácích se na plátně mihne tyčinka Kinder Bueno od Ferrera nebo sýr Veselá kráva, který vyrábí Želetavská sýrárna. “Scénář jsme neupravovali, vždy jsme přemýšleli, v které scéně se daný produkt dá použít,” sdělil režisér filmu Karel Janák.
MEZITITULEK: Malý český neúspěch
Finance z product placementu však nedosáhly ani procenta celkových nákladů. Whisconti tak má přesně zacílený výrobek – aniž by využila všechny jeho možnosti.
“Agentuře DD Promotion, která měla product placement na starosti, se nepodařilo dovést věc do konce,” prohlašuje David Prudký z produkční firmy Whisconti. Čeští filmaři s tímto typem reklamy neumějí pracovat, kontruje DD Promotion.
Podle Prudkého DD Promotion slíbila sehnat 1,5 miliónu korun z product placementu, nakonec získala pouze desetinu plánované částky. Dalších 350 tisíc dodali reklamní partneři, které sehnali samotní producenti.
“Pokud bychom měli čas věnovat se shánění sponzorů, dokázali bychom získat daleko více,” myslí si Prudký.
Zástupci DD Promotion však obvinění Whisconti odmítají. “Ve smlouvě s Whisconti nebyla uvedena žádná konkrétní částka, kterou jsme měli zajistit,” reagoval ředitel firmy Stanislav Dvořák, “problém nám dělal postup natáčení. Některé obrazy, se kterými jsme počítali pro produkty našich klientů, nebyly natočeny, aniž by nám to producenti oznámili. Některé produkty nebyly prezentovány podle našich představ. Kauza poškodila naše jméno u firem, se kterými spolupracujeme.”
Nejasnosti kolem reklamy ve Snowboarďácích by tak mohly zvýšit nedůvěru některých českých producentů k product placementu. “Touto formou financování jsem se příliš neobíral. Je to komplikovaná věc – často se výrobky na jednotlivé scény šroubují příliš uměle a diváci to poznají. Navíc jeden produkt přinese částku v řádu stovek tisíc korun, takže aby to pro nás bylo významné, museli bychom jich do děje umístit minimálně deset” uvedl Ondřej Trojan z Total HelpArt, který produkoval filmy režiséra Jana Hřebejka jako Pupendo nebo Horem pádem.
Hospodářské noviny 29. října 2004