Seminář, který uspořádala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, nepřinesl médiím odpověď na to, jak má vypadat sponzorský vzkaz. „Nějakou přesnou kuchařku od rady nečekejte,“ vzkázal zástupcům médií, zejména televizím a rádiím, člen rady Dalibor Matulka. Určit, jak má správný sponzorský vzkaz vypadat, je podle něj úkolem pro zákonodárce.
Rada se letos zaměřila právě na problém sponzorských vzkazů, které podle ní překračují rámec této kategorie a naplňují svou formou status reklamy. Mimo jiné tím, že obsahují informace hodnotící firmu či výrobek.
„Chtěli bychom, aby rada nastavila pravidla,“ uvedla šéfka mediální agentury Reggie Radio Music Kateřina Fričová, která diskuzi označila za příliš teoretickou. Generální ředitelka prý doufala, že se na semináři dozví, jaký sponzorský vzkaz je špatný, což se jí nesplnilo.
Rada od ledna zkontrolovala 577 spotů, které vysílatelé označují jako sponzorské vzkazy, a to ve všech třech celoplošných televizích. Z toho 383 vzkazů vysílala Česká televize, 116 Prima a 78 Nova. Rada v prvních osmi měsících roku zahájila kvůli nedodržení zákona 23 správních řízení, jejichž výsledkem bylo deset upozornění – šest pro ČT a po dvou pro Novu a Primu.
Tento týden navíc rada přešla od upozornění k prvním pokutám. Dvě po 50 000 korunách udělila rada České televizi na svém zasedání tento týden; pro Novu vydala dvě další upozornění.
Zákon skutečně podle Matulky neřeší, má vypadat sponzorský vzkaz. Rada nicméně podle něj nemůže nahrazovat zákonodárce a vytvářet nové normy; jejím úkolem je hlídat dodržování nastavených pravidel.
„Je-li ve vzkazu reklamní prvek, musíme to považovat za reklamu,“ uvedl člen rady. Pokud vysílatelé chtějí, aby v zákoně byla i definice sponzorského vzkazu, mají se prý obrátit na zákonodárce, kteří normy vytvářejí.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).