RRTV chce sjednotit názory na sponzorské vzkazy
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání si hodlá vyjasnit a sjednotit s provozovateli zejména televizního vysílání názory na podobu sponzorských vzkazů ve vysílání. Rada proto uspořádá seminář na téma sponzoringu a reklamy v elektronických médiích. “Je to jeden ze způsobů, jak se domoci nápravy u sponzorských vzkazů, které mají spíše charakter reklamy,” řekl Pavel Barák z úřadu rady.
RRTV od června vydala všem třem provozovatelům celoplošného televizního vysílání celkem 20 upozornění, že porušili zákon. Rada totiž považuje některé odvysílané sponzorské vzkazy za reklamy, neboť ty nesplňují podobu, kterou podle rady zákon nařizuje. Jde například o to, že vzkazy obsahují kvalitativní či hodnotící znaky. Proto ke vzkazům přistupuje jako k reklamám, pro něž platí jiná pravidla. Podle Baráka by mohla rada právě na takovém semináři vyložit, v čem podle ní spočívá porušení zákona.
Sponzorský vzkaz například nesmí podle zákona propagovat prodej, nákup a pronájem výrobků či služeb sponzora. Provozovatel naopak musí označit sponzorovaný pořad na začátku nebo na konci obchodním jménem sponzora, logem či ochrannou známkou.
Za porušení těchto ustanovení zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání hrozí pokuta od 5000 do 2,5 milionu korun. “Pokud vím, žádná pokuta zatím nepadla,” uvedl Barák, podle nějž mají upozornění na porušení zákona spíše výchovný charakter.
Česká televize se s názory rady často neztotožňuje, nicméně diskusi o sjednocení pravidel vysílání vítá, řekl již dříve mluvčí ČT Martin Krafl. Také Prima považuje zařazování dovolených reklamních sloganů do sponzorských vzkazů v Evropě za běžné. Jak již dříve uvedla mluvčí Primy Jana Malíková, současná česká zákonná úprava je podle ní moderní a odpovídá evropské směrnici “Televize bez hranic”.