Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Rada prošetří reklamu na hypotéky

Redakce MAM12. 10. 2004

Rada pro reklamu se bude ve čtvrtek zabývat podzimní kampaní hypotečních bank, které v médiích inzerují nabídku úvěru za konkrétní úrok.
Například Česká spořitelna nabízí roční úrok ve výši, 3,49 procenta pro každého a Živnostenská banka pak ve výši tří procent pro všechny. Takový garantovaný úrok přitom získá jen člověk, který projde scoringem banky a vyhoví jeho podmínkám.

MEZITITULEK: Jde jen o nadsázku?
Podnět k radě se zároveň chystají podat i ochránci spotřebitelů. “Způsob reklamy hypotečních bank v médiích je určitě důvodem pro podnět,” uvedla Ivana Picková, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů. Inzeráty hypotečních bank s uvedením konkrétních výší sazeb pro každého či pro všechny jsou podle ní evidentní klamavou reklamou.
Pro obsah reklamy obecně platí princip, že nemusí být pravdivá, ale nesmí být klamavá. Přípustný je podle odborníků slogan hypotéky pro každého, které nyní banky používají. Lze to chápat jako stejnou nadsázku, jako například tvrzení “po našich bonbonech se budete vznášet”, uvedl Radek Pokorný, prezident Rady pro reklamu.
“Jestliže ale banka inzeruje hypotéku s pevně stanoveným úrokem pro každého, může být takové chování za určitých podmínek považováno za překročení hranice etických pravidel. Mohlo by to pro firmu být rizikové,” řekl Pokorný.
Rada tak bude šetřit, zda inzerát s uvedením konkrétního úroku a ve spojení se slovy “pro každého” či “všem” jsou v souladu s etickým kodexem reklamy v Česku, nebo jde o klamání lidí.
Problém zavádějící reklamy Rada pro reklamu již v minulosti řešila. Loni na podzim eBanka lákala klienty na bezplatné vedení účtu, ačkoli tuto službu ve skutečnosti nabízela jen za určitých podmínek. “Reklamu jsme po výtce rady upravili,” potvrzuje Pavla Paseková, mluvčí eBanky.
Čtvrteční arbitrážní komise rady může zahájit řízení o inzerátu, které může vyústit až v doporučení k zastavení nebo změně marketinkové kampaně.

MEZITITULEK: Banky o šetření nevědí
Česká spořitelna zatím nemá informace o tom, že Rada pro reklamu bude zkoumat její inzerát na hypoteční úvěry. “Pokud Rada pro reklamu cítí potřebu tento inzerát zkoumat, ať tak učiní, Česká spořitelna vyčká jejího expertního názoru,” říká Helena Matuszná z tiskového oddělení banky. Zároveň banka trvá na tom, že reklama nikterak nevybočuje z běžného etického a obsahového rámce, který je obvyklý pro bankovní sektor.
Obdobný názor zastává i Živnostenská banka. “Naše reklama říká, že všichni mají možnost získat tu nejlepší úrokovou sazbu, kterou banka může nabídnout, a na tom nevidíme nic neetického,” říká Ivo Polišenský, mluvčí Živnobanky. “To, že hypotéku může dostat pouze ten, kdo má dostatečný příjem úvěr splácet, je všeobecně známý fakt a naše komunikace to nijak nezastírá,” doplňuje Polišenský.
V Evropské unii přitom není inzerce na úrokové sazby hypoték obvyklá. Například v Belgii a Francii hypoteční banky úroky vůbec ve svých kampaních neuvádějí. Důvodem je fakt, že se garantované sazby ve většině států unie nenabízejí.
V Belgii je systém nabídky sazeb na bankovní přepážce dokonce zcela opačný než v České republice. Banka nabídne klientovi základní sazbu, kterou po vyjednávání se zákazníkem může výrazně snížit. Obdobný systém uplatňuje v České republice jen Komerční banka. Peněžní domy v zahraničí se inzerování úroků vyhýbají i proto, že na jejich změnu nemají příliš velký vliv a mohly by se tím dostat do konfliktu se splněním své nabídky.
Reklamní kampaně na hypotéku vedou tento podzim téměř všechny banky. Snaží se tak využít krátké období, kdy sazby úroků půjdou nahoru a půjčky zdraží. Pokud se ale v inzerci neobjeví konkrétní sazba, není takový přístup podle odborníků neetický.
TITULEK: Sazby nabízené hypotečními bankami
Garantovaná sazba
Jednotná úroková sazba, kterou banka zaručuje každému klientovi, který projde credit-scoringem. Klient, který nesplní podmínky banky, hypotéku nedostane.
Minimální sazba
Úroková sazba, kterou banka většinou nabídne pouze VIP, tedy pouze velmi bonitním klientům. Méně bonitní klienti mohou dostat vyšší úrok.
Zdroj: HN

Hospodářské noviny, 12. 10. 2004, autor: Olga Skalková, Hana Vorlíčková

×

Invex nabídne vizi digitální domácnosti, internet i hry

Starší článek

Obchodní řetězce podle komory fotografů klamou zákazníky

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Fakulta strojní VŠB-TUO

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20214. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Newsletter

Za lepší reprezentaci! Sportovkyně zakládají médium, O’Neal agenturu

Zlaté olympioničky Sue Bird, Chloe Kim, Simone Manuel a Alex Morgan spustily platformu Togethxr zaměřenou na sportovkyně. Basketbalová legenda…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Online market Tomato.cz vsadí na ceny i nabídku netradičních potravin

Do rychle rostoucího segmentu online prodeje a rozvozu potravin a drogerie vstupuje nový hráč, který chce vyzvat dosavadní hegemony Rohlik.cz…
4. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více