Podíl Exploreru firmy Microsoft na trhu klesá

5. 10. 2004 08:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Webový prohlížeč Internet Explorer firmy Microsft, zabudovaný do naprosté většiny osobních počítačů světa, začíná pociťovat tlak konkurence a ztrácí dosavadní dominancí. Podíl Exploreru na trhu klesl na 93,7 procenta z 95,5 procenta z doby ještě před třemi měsíci, uvádějí údaje firmy WebSideStory.
Microsoft to vysvětluje tak, že nyní mnohem větší důraz začíná firma klást na zabezpečení prohlížeče, čili browseru, protože ten tvoří integrální součást operačního systému Windows. Konkurenti však říkají, že Microsoft od chvíle, co získal dominanci, přestal inovovat.
Microsoft získal vládu nad trhem vstupu na internet v 90. letech na úkor firmy Netscape. Dosáhl toho však nelegálním zneužíváním své dominance v operačních systémech a porušováním antimonopolních zákonů, jak později rozhodly americké soudy. Teorie monopolů říká, že když firma dosáhne dominance, přestává inovovat a inkasuje monopolní zisky.
Předním konkurentem exploreru se stal prohlížeč Firefox firmy Mozilla Foundation, která vyvíjí novější bezplatnou verzi browseru Netscape Navigator. „Naším cílem je zachovat na webu smysluplný výběr a inovaci,“ řekl agentuře Reuters šéf marketingu Mozilla Foundation.
Mozilla na konci září vydala první verzi prohlížeče Firefox, a od té doby si jej stáhlo na 2,5 milionu uživatelů. Firefox, podobně jako starší Explorerův konkurent Opera, nabízí surfování po sítí pomocí záložek, kdy se internetové stránky mohou otevírat z jediného okna. Další inovací konkurenčních browserů je schopnost fungovat s technologii RSS (Real Simple Syndication), což je nový způsob přijímání a rozesílání informací po internetu.
Nejzajímavější konkurent Exploreru se však zřejmě rodí v kalifornském ústředí firmy Google, známé dosud nejpopulárnějším světovým vyhledávačem stejného jména. Analytici uvádějí, že Google pracuje na prohlížeči, který by všudypřítomnému Exploreru hodil rukavici. Firma nedávno přetáhla předního vývojového experta Microsoftu Joea Bedu a bývalého šéfa rozvojových projektů firmy Adama Boswortha.
Google zatím tyto dohady odmítá komentovat. Sám však spekulace rozvířil, když v dubnu předložil nárok na adresu www.gbrowser.com, obdobný název, jako má jeho zkušební emailový servis www.gmail.com.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.