Pivo má v Rusku zmizet z ulic
Ruští producenti piva jsou nepříjemně překvapeni. Ruská Duma rychle schválila ve druhém čtení zákon, který značně omezuje prodej piva a jeho konzumaci na veřejnosti. Proti zákonu přitom vystupovala i sama vláda.
Pivo se napříště nesmí prodávat ve vzdělávacích, dětských a lékařských institucích ani v jejich blízkosti. A nejen to. Prodej i konzumace piva jsou zakázány na veřejných místech – tento pojem zahrnuje ulice, stadióny, parky, veřejnou dopravu. V podstatě to znamená, že pivo se bude prodávat a konzumovat jen v barech a restauracích. Prodej v kamenných obchodech zákon nezakazuje.
MEZITITULEK: Pivovary čekají velké ztráty
Pro pivovary znamenají tato omezení značné ztráty. V Rusku, druhém nejrychleji rostoucím trhu s pivem na světě, je zvykem kupovat a pít pivo na ulicích, kde je mnohem levnější než v restauracích. Tímto způsobem se prodá až 30 procent pivovarnické produkce. Podle údajů Svazu ruských pivovarů loni Rusové zkonzumovali pivo za 5,2 miliardy dolarů, letošní prognózy hovoří o nárůstu spotřeby o sedm až osm procent.
“Probíhá boj s odvětvím, a to je velmi smutné,” stěžuje si listu Kommersant šéf Ruského svazu pivovarů Vjačeslav Mamontov. “Na ulicích se pije levné pivo, které je základem prodejů středních a malých pivovarů. Může je to zruinovat,” dodává Mamontov.
Poškozeny ale mohou být i velké pivovary. Dvojka na ruském pivním trhu, pivovar Sun Interbrew, prodá na ulicích více než devět procent své produkce. U moskevského pivovaru Očakovo přesahuje tento podíl dokonce sedmnáct procent. Navíc – zákonodárci nedávno silně omezili i reklamu na pivo, která se například ve sdělovacích prostředcích nesmí objevovat před desátou hodinou večerní. Tím producenty piva prakticky vyloučili ze sponzorství sportovních přenosů.
V ruském tisku probíhá vzrušený hon na viníky. Jednou z variant je “zakázka” producentů vodky. Podle serveru gazeta.ru každý třetí spotřebitel tvrdého alkoholu našel alternativu v pivu. Aleksej Kedrin, tiskový mluvčí největší pivovarnické společnosti v Rusku Baltika, tvrdí, že “smutným důkazem” této hypotézy je fakt, že reklama na vodku se ve sportovních přenosech objevuje dál.
MEZITITULEK: Zákon má nedostatky
Jiné spekulace obviňují z nekalého boje právě Baltiku – meziroční růst prodejů Baltiky byl jen 0,7 procenta, kdežto někteří její konkurenti vykazují 30procentní růst. Baltika je ovšem zákonem stejně postižena jako ostatní pivovary, proto média připouštějí i “velmi nepravděpodobnou” možnost, že zákonodárcům jde o zdraví populace a ochranu mládeže před alkoholismem, píše deník Vedomosti.
K nové legislativě jsou skeptičtí i zástupci vlády a policie, která by měla na její dodržování dohlížet. Chybí vymezení teritorií, kterých se omezení týká. Pivovarům tedy podle serveru lenta.ru nezbývá než doufat, že policie jednoduše nebude chytat za ruku každého, koho přichytí s plechovkou piva v ruce.
Hospodářské noviny 29. října 2004