Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

OSA hraje o milióny korun

Redakce MAM15. 10. 2004

Minimálně třicet miliónů korun – to je suma, o kterou se v těchto týdnech vede souboj mezi Ochranným svazem autorským (OSA) a Sdružením podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu HO.RE.KA. Tolik totiž každý rok vybere svaz od provozovatelů hotelů a restaurací za to, že svým hostům pouštějí rozhlas nebo televizi. Hoteliéry iniciovaný poslanecký návrh, který by podnikatele osvobodil od placení těchto autorských poplatků, prošel v úterý do druhého čtení.
Kvůli neplacení poplatků ze strany podnikatelů již proběhlo několik soudních řízení. V poslední době, zdá se, soudy dávají za pravdu spíše podnikatelům.
Na konci září okresní soud v Kroměříži osvobodil hostinského Tomáše Míčka, kterého OSA žaloval za neplacení autorských poplatků. Podobně dopadla v trestním líčení na začátku roku podle servisu ČTK i žaloba na majitele hotelu v Děčíně Radka Flachse. Ten naopak podle ochránců zájmů autorů prohrál v první instanci občanskoprávního řízení.

Jedna, nebo dvě platby?
Majitelé restaurací, ubytovacích zařízení a kaváren namítají: proč bychom měli platit, když autoři dostávají již jednou zaplaceno přímo od majitelů rozhlasových a televizních stanic?
Podle předsedkyně představenstva OSA Alexandry Wünschové-Pujmanové však jde dvě rozdílné záležitosti. “Provozovatelé televizního a rozhlasového vysílání platí za použití díla ve vysílání, hoteliér pak za veřejnou produkci televizního nebo rádiového vysílání,” řekla Wünschová-Pujmanová. Vyjádření prezidentky sdružení HO.RE.KA. Miroslavy Luprichové se nepodařilo získat.
Rozdíly mezi pronájmem pokojů bez a s televizí mohou podle OSA činit až několik desítek korun. Jak napsala MF Dnes, poplatek za vybavené pokoje činí 9,60 koruny za den, které podnikatelé platí souhrnně všem ochranářským organizacím – OSA, Dilia (divadelní a literární agentura) a Intergram (výkonní umělci).
“Ve většině zemí v Evropě se poplatek za pokoj vybavený televizí nebo rádiem platí. Jsme velmi zděšeni z toho, že většina politických stran napříč politickým spektrem se rozhodla, že nás tohoto poplatku zbaví,” uvedl skladatel Jiří Vondráček, kterého zastupuje OSA. V případě přijetí poslaneckého návrhu by inkaso autorských honorářů od hoteliérů a restauratérů podle autorů kleslo o tři desítky miliónů korun.

Poslanci chtějí více změn
Podle textu návrhu, který má HN k dispozici, by změna autorského zákona mohla být ještě podstatnější – při jeho přijetí by se měnila pravidla pro výpočet autorských poplatků.
Poslanci totiž chtějí, aby se při výpočtu výše autorských poplatků vzal v potaz majetkový prospěch, který by provozovatel hotelu nebo sálu získal užitím díla, nebo ekonomické situace v daném regionu. Jak píše skupina poslanců v důvodové zprávě, “nelze po uživatelích požadovat platby za pouštění hudby poloprázdnému sálu, stejně jako kdyby byl plný, jak je za současného právního stavu zvykem”.
S tím nesouhlasí autoři. “Naše inkaso by se tak snížilo možná o desítky miliónů korun. Zatím ale nemáme provedenou přesnou ekonomickou analýzu těchto změn,” tvrdí Ladislav Paluska, vedoucí ekonomického odboru OSA.
Do třetího čtení se návrh změny zákona dostane podle jednoho z autorů, poslance Ludvíka Hovorky (KDU-ČSL) na příští schůzi sněmovny na počátku listopadu.

Hospodářské noviny, 15. 10. 2004, autor: Aleš Borovan

×

Outdoor Akzent se změnil

Starší článek

Bratislava s peoplemetry

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Extra

Skvělé nápady se rodí u piva

ADVERTORIAL Od prázdného papíru po realizaci jen za sedm měsíců. Tak vznikl unikátní koncept obchodu Sportissimo. Sedm měsíců — to byl veškerý čas,…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více