Odborníci: Konfrontační kampaň se může ODS vymstít

6. 10. 2004 08:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Předvolební kampaň ODS nemilosrdně útočící na vládnoucí ČSSD není podle odborníků nejšťastnější formou agitace. Konfrontační styl, ostré výrazy, drsné metafory a osobní výpady mohou voliče nejsilnější opoziční strany spíše odradit. „Vrací se jistá arogance, s níž byla ODS spojena za doby Václava Klause a která byla po jeho odchodu oslabena. Z dlouhodobého hlediska to ODS nepomůže,“ řekl ČTK šéfredaktor týdeníku Marketing&Media Daniel Köppl. ODS dlouhodobě vede žebříčky volebních preferencí a je favoritem krajských voleb. Podle expertů může být její předvolební kampaň ovlivněna kauzou unionistického poslance Zdeňka Kořistky, který obvinil vyslance ODS z pokusu jej uplatit.
Voliči dávají podle Köppla přednost smířlivější agitaci, zatímco nekultivovaná „nařvanost“ bez argumentů se jim příliš nelíbí. Kampaň sociální demokracie, postavená na jednoduchém heslu „Myslím to upřímně“ a fotografii Stanislava Grosse, pokládá za chytřejší. „Podařilo se jim z toho udělat mediální téma, a tím tu kampaň zviditelnit,“ uvedl Köppl. I když lidé Grossovy slogany a billboardy zesměšňují a parodují, reklamní experti to považují za povedenou kampaň. Někteří si dokonce myslí, že autoři billboardů schválně nechali u Grossovy podobizny hodně volného místa pro „lidovou tvořivost“.
Analytik agentury STEM Stanislav Hampl míní, že ODS stejně jako jiné strany se před volbami snaží strnout na sebe pozornost. „Proto padají silná slova, politici počítají s tím, že se o nich bude psát a mluvit,“ uvedl. I když každá reklama je podle něj dobrá, představuje vyhrocená kampaň jisté riziko. „Část voličů, která s tou stranou není úzce spjata, může být na tak vyostřenou kampaň citlivá. Část voličů to může odradit,“ míní sociolog.
Také psycholog Karel Humhal se domnívá, že příliš ostrá rétorika a například výroky o „grosstapu“ mohou ODS u voličů uškodit. „U slušného člověka spíš ztratí sympatie, je možné, že oni sázejí na takovou část společnosti, která je obhroublejší,“ řekl ČTK. Řadový občan by mohl po takových výrocích občanské demokraty považovat za nevěrohodné. „Bude se jich bát. Bude mít obavy z toho, kam oni by ho dovedli,“ soudí psycholog.
Slova o „grosstapu“ použil předseda ODS Mirek Topolánek i další politici této strany v souvislosti s vyšetřováním kauzy Kořistka. Vládní poslanec tvrdí, že ho Topolánkův asistent Marek Dalík a lobbista Jan Večerek zkusili uplatit, aby hlasoval proti Grossově vládě. Představitelé ODS od počátku vyjadřují obavy, že případ má politický podtext s cílem je před volbami poškodit.
Občanští demokraté mluví i o vládě „rudých hejtmanů“, kterou by mohli v krajích nastolit sociální demokraté a komunisté, obávají se nového znárodňování a tvrdí, že současný vývoj připomíná situaci před komunistickým pučem v únoru 1848. Podobnou „mobilizační“ kampaň použila ještě Klausova ODS před volbami v roce 1998, po nich uzavřela s ČSSD takzvanou opoziční smlouvu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.