Obezita v USA uškodí i firmám

5. 10. 2004 00:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Alarmující zpráva o nárůstu obézních žáků a studentů ve Spojených státech se může nepříznivě dotknout společností Coca-Coca, McDonalds a dalších. Napsal to týdeník Business Week.
Mají totiž vzájemně výhodné kontrakty s většinou amerických veřejných škol, podle nichž tam mohou umisťovat automaty na své nápoje a jídla. Za to jim poskytují štědré příspěvky na vybavení tělocvičen, hřišť a jiných tělovýchovných zařízení.

MEZITITULEK: Očekává se odpor proti automatům ve školách
Studie, kterou z pověření Kongresu USA zpracoval Institute of Medicine, uvádí, že obezitou trpí devět miliónů dětí školního věku, tedy 15 procent všech žáků. Za jednu z příčin rychlého a nadměrného růstu váhy se pokládá konzumace jídel a nápojů, které jsou svým složením v rozporu s požadavky zdravé výživy.
Tato studie, jak zdůrazňuje Business Week, „přichází právě v době, kdy je školní soustava pod palbou, aby přehodnotila své dohody s potravinářskými a nápojovými společnostmi“.
Již loni rozhodly vlády amerických států Arkansas a Kalifornie, že z veřejných škol musí být odstraněny všechny nápojové a potravinové automaty.
Trend proti nezdravým stravovacím návykům žáků a studentů se podle Kelly Brownwellové z Yale University zatím šíří hlavně na lokální úrovni. Na druhé straně členové zákonodárných orgánů „mají spíše sklon stavět se v této otázce na stranu potravinářského průmyslu“.
Některé společnosti podle Business Week využívají stoupajícího tlaku proti škodlivé stravě k tomu, aby ve svých reklamních kampaních propagovaly zdravé stravovací návyky i své „zdravé výrobky“. Angažují se tak například firmy Frito-Lay z koncernu PepsiCo, Oscar Mayer či Wendys. Wendys dodává dětem do jídel kousky pomerančů a „mnohem agresívněji ve své reklamě prosazuje jídla se zeleninou a ovocem“.

MEZITITULEK: V tažení proti obezitě je pod odstřelem i reklama
Vcelku se podle Business Week případné zvýšené tažení proti obezitě může obrátit i proti reklamním agenturám. Podle studie Institute of Medicine se na propagaci nápojů a jídel pro děti a mládež vydává ročně na deset až dvanáct miliard dolarů.
Výzkum ukázal, že děti za rok zhlédnou v televizi průměrně na čtyřicet tisíc reklamních spotů. Polovina z nich propaguje vícekalorické nápoje a jídla. I když nejsou přímo spojeny s dětskou obezitou, ovlivňují jejich volbu potravin a nápojů, praví se ve studii.
Zároveň se však v tomto dokumentu překvapivě zdůrazňuje, že „zatím není dostatečně vědecky prokázáno, že reklamy na potraviny, nápoje či zábavu mají negativní vliv na děti, aby bylo možno podpořit volání po zákazu takové reklamy pro děti“. Studie proto doporučuje, aby se výrobci a reklamní agentury odhodlali k samoregulaci.

Hospodářské noviny, 5. 10. 2004, autor: Miroslav Prchal

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.