Obchodníci: Lidé kupují dražší a kvalitnější vánoční dárky

6. 10. 2004 09:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Obchodníci se již připravují na předvánoční období, kdy lidé každoročně utrácejí mnohem více peněz než ve zbytku roku. Podle zkušeností obchodníků zákazníci v posledních letech nehledí při shánění vánočních dárků na korunu a kupují dražší a kvalitnější zboží. Letošní předvánoční nákupní horečka by proto měla být ve znamení elektroniky, kosmetiky či značkového textilu. Děti pod vánočními stromky zřejmě najdou především hračky s motivy populárních filmových postav.
„Zákazníci zatím nakupují (vánoční dárky) spíše impulzivně. Potřeba nakoupit pod stromeček začíná až v listopadu a s blížícím se Štědrým dnem roste. S předvánoční výzdobou proto začneme stejně jako loni na konci října a zároveň budeme do prodejen navážet i první vánoční zboží,“ řekla mluvčí společnosti Ahold Czech Republic Kateřina Černá.
Dodala, že proti předchozím rokům se změnil vkus vánočních zákazníků. „Již minulý rok jsme si všimli, že zákazníci o Vánocích tíhnou oproti jiné době v roce k nákupu kvalitnějších věcí, za které si rádi připlatí. Kvalita je však určující. Mezi časté dárky bude pravděpodobně patřit dražší elektronika a kosmetika,“ uvedla Černá.
Při výběru dárků se lidé v posledních letech nechávají podle Černé ovlivňovat populárními filmy, které ve svých obchodních strategiích využívají výrobci hraček a spotřebního zboží. „Děti touží po speciálních hračkách nebo věcech s motivy filmů a letos to zatím vypadá na dárky s obrázkem Shreka nebo Spidermana. Dospělí zase kupují hry a média s danou tématikou,“ podotkla Černá.
Start prodeje vánoční kolekce plánuje na konec října také společnost Ikea, která chce zákazníky do svých prodejen nalákat i pomocí různých slev či kulturních programů. „Již několik let sledujeme trend, kdy naši zákazníci nevyužívají předvánoční čas pouze k nákupu dárků, ale také k pořízení nábytku a bytových doplňků k zútulnění a zlepšení svého domova před vánočními svátky,“ řekla mluvčí společnosti IKEA ČR a SR Kateřina Horová.
Speciální akce na předvánoční období neplánuje společnost Marks & Spencer, která v ČR provozuje čtyři prodejny s oděvy a bytovými doplňky. „Mimořádné nabídky připravujeme pro zákazníky v průběhu celé sezony. Největší poptávku i letos očekáváme u spodního a nočního prádla, doplňků, svetrů, kosmetiky, pánských košil či kravat, bytových doplňků a potravinových delikates,“ uvedla mluvčí Marks & Spencer Renata Fišerová.
Obchodníci sice stejně jak v předchozích letech očekávají v období před Vánocemi prudký nárůst prodeje, na druhou stranu ale jen neradi hovoří o svých odhadech letošních předvánočních tržeb. „Tržby nebudeme komentovat. Ale všeobecně platí, že Vánoce jsou nejsilnějším nákupním obdobím v roce,“ řekla Černá.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.