Obchodní řetězce podle komory fotografů klamou zákazníky

12. 10. 2004 09:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Z klamání zákazníků obvinila Komora fotografických živností některé tuzemské obchodní řetězce, které nabízejí výrobu levných barevných fotografií. Podle ní lidé ve skutečnosti zaplatí více peněz za vyvolání filmů a řetězce pak z těchto výnosů dotují nízké ceny fotografií, jimiž službu propagují. Komora na to upozornila antimonopolní úřad, podle něj ale chování velkoprodejen není v rozporu se zákonem o hospodářské soutěži. Řetězce obvinění odmítají.
Předseda komory Michal Spevák řekl, že některé obchodní řetězce nabízejí zhotovení fotografií za ceny, které jsou nižší než výrobní náklady. Na druhou stranu se jejich ceny za vyvolání barevného filmu pohybují od 60 do 90 korun a podle komory výrazně převyšují běžné ceny na trhu. Komora tvrdí, že ztráty ze zpracování fotografií řetězce pokrývají právě vyšší cenou za vyvolání filmů. „Klamavá reklama nespočívá v tom, že by řetězce poskytovaly lživou informaci, ale dávají ji nekompletní,“ uvedl Spevák.
Ředitel drogistické společnosti Rossmann Jaroslav Barták v rozhovoru pro ČTK odmítl, že firma ve své obchodní strategii používá klamavou reklamu. „Je to naše standardní marketingová nabídka, o které zákazníky jasným způsobem informujeme. Nabízíme balík služeb – vyvolání filmu za 69,90 koruny a jednu barevnou fotografii za 80 haléřů,“ uvedl.
Barták obvinění z klamavé reklamy označil za nesmysl. „Teoreticky by se mohlo to samé říkat například také o mobilních operátorech, kteří prodávají za korunu telefony, jejichž cena je několik tisíc korun. Samozřejmě podmínkou tohoto prodeje je dvouletá smlouva. Je to zkrátka běžný marketingový nástroj,“ poznamenal.
Obchodní řetězce Drogerie Droxi, Rossmann či Makro se podle Komory fotografických živností snaží pomocí těchto obchodních triků přilákat do svých prodejen více zákazníků. „Cenová politika řetězců ničí hlavně malé, ale i střední podnikatele z řad zpracovatelů fotografií,“ stojí v podnětu, který komora zaslala Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Antimonopolní úřad ale tvrdí, že z pohledu zákona o ochraně hospodářské soutěže je vše v pořádku. „Do pravomoci úřadu nespadá posuzovat, zda jednání je či není klamavou reklamou. Takové posouzení je oprávněn učinit pouze příslušný soud,“ uvedl v odpovědi zaslané Komoře fotografických živností Vítězslav Šemora z ÚOHS.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení