Nova kupuje druhou SuperStar
Miliardový kolotoč kolem prvního pořadu Česko hledá SuperStar ještě neskončil, a na peněženky diváků se chystá druhá série soutěže. Nova totiž podle informací Hospodářských novin na základě opce kupuje od společnosti FremantleMedia druhou sérii veleúspěšné castingové show. Mediální odborníci si však nejsou jisti, zda se Nově a hudebnímu vydavatelství BMG (nyní SonyBMG Music Entertainment) podaří zopakovat předchozí úspěch.
Podle odhadu HN se celkové tržby z prodeje reklamního času, sázení, studiových nahrávek, koncertů a odesílání SMS pro první SuperStar mohou vyšplhat až na 1,1 miliardy korun. Opce na koupi druhé série od společnosti FremantleMedia vypršela Nově na konci září.
Informační embargo kolem transakce prolomil Pavel Zuna, který na Nově zodpovídal za první sérii. “Podle poslední informace, kterou mám ze září, je smlouva těsně před podepsáním. Pokud tedy již nebyla podepsána, k podpisu dojde v nejbližších dnech. Každopádně se s touto talentovou show pro příští rok stoprocentně počítá. Nova by nebyla normální, kdyby si nechala ujít takto úspěšný pořad,” potvrdil Zuna.
Obě strany se dosud snažily transakci zahalit mlčením. “Bohužel otázky kolem prodeje pořadu Pop Idol do České republiky nemohu komentovat,” sdělil Mark Newton z FremantleMedia Licensing Worldwide. “Zatím stále jednáme. Odpovíme, až jednání doběhnou,” uvedla minulý týden programová ředitelka Libuše Šmuclerová.
Nejpravděpodobnější variantou podle Zuny bude, že druhá soutěž začne v podobných termínech jako letos první SuperStar, tedy start by proběhl v únoru a finále v polovině června. Zuna do června působil v televizi jako programový ředitel. “Předpokládám, že na vysílání druhé série se také budu nějakým způsobem podílet,” dodal Zuna.
Sázka na v zahraničí ověřené jistoty přichází ve chvíli, kdy vlastní formáty Novy zatím nesplňují očekávání majitelů Novy. První vlastní reality show komerční televize, Miliónový pár, se zatím neprobojoval do TOP 20 nejsledovanějších pořadů Novy. Další show ze zahraničí, soutěži 1 proti 100, která odstartovala rovněž v září, se to již podařilo. V uplynulém týdnu se soutěž 1 proti 100 umístila na 11. místě mezi pořady Novy se sledovaností 25,7 procenta.
Na rozdíl od Zuny, který věří, že druhá SuperStar bude úspěšnější než ta první, jsou mediální experti opatrní. “Podle mého názoru druhá série zaznamená menší ohlas. Je to tím, že SuperStar je již částečně okoukaný formát a její cílová skupina diváků si nyní může vybrat z více podobných pořadů. Hodně záleží na tom, nakolik budou obě série identické,” řekl šéfredaktor odborného magazínu Marketing & Media Daniel Köppl.
“Pokud to můžeme posoudit podle zahraničních zkušeností, ani druhá a ani třetí série American Idol ve Spojených státech neztratila na přitažlivosti. Úspěch druhé série SuperStar bude záviset na tom, zda se podaří objevit zajímavé soutěžící a více rozehrát jejich příběhy,” sdělil Milan Šmíd z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.
Opakované vysílání této soutěže si vedlo úspěšně především ve Spojených státech. Podle serveru BBC se debutový singl vítězky třetí série American Idol Fantasia Barrino okamžitě vyhoupl v červenci letošního roku do čela singlové hitparády v USA. Ve finále třetího “amerického idolu” přitom hlasovalo 65 miliónů Američanů, v druhé sérii to bylo “pouhých” 48 miliónů hlasů.
Firmy, které své jméno spojily s první sérií SuperStar, zatím nemají jasno, zda tato spolupráce bude pokračovat i příští rok. “Zatím nevíme, v tuto chvíli je pro nás prioritou marketinkové spojení se slovenskou SuperStar, kterou vysílá Slovenská televize,” uvedl zástupce Nestlé Martin Walter.
Hospodářské noviny, 6. 10. 2004, autor: Aleš Borovan