Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Nestlé: u zrodu stála kašička

Redakce MAM18. 10. 2004

V době, kdy Američan Henry Heinz plnil křen do sklenic, připravoval jeden jeho evropský jmenovec kojeneckou výživu. Henri Nestlé svým vynálezem začal historii současné největší potravinářské firmy světa.
Společnost Nestlé dnes zaměstnává čtvrt miliónu lidí a její roční obrat se rovná více než čtvrtině HDP Švýcarska. Značka Nestlé je značkou korporátní, zastřešuje výrobky prodávané značkami Nescafé, Nesquick, a nespočtem dalších. Právě široká škála výrobků je jedním ze základů úspěchu firmy.

MEZITITULEK: Jméno je symbolem hnízda
Mladý Heinrich Nestlé se v roce 1843 přestěhoval z rodného Frankfurtu do švýcarského městečka Vevey u Ženevského jezera. Tehdy si změnil jméno na Henri. Původním povoláním byl lékárník a podnikal ve výrobě nápojů. Pustil se však do přípravy umělé dětské výživy ze sušeného kravského mléka, mouky a cukru. Chtěl vytvořit náhražku pro děti, jejichž matky je nemohly kojit. Kojenecká úmrtnost byla tehdy velmi vysoká a nevyhnula se ani Nestlého rodině. Správnou recepturu pro svoji “mléčnou moučku” (farine lactée) našel Nestlé v roce 1867.
Za rok už si otevřel kancelář v Londýně a během pěti let začal vyvážet do USA, Austrálie, Jižní Ameriky či Ruska. Nestlé si uvědomil důležitost značky, navíc měl i velmi příhodné jméno, nest totiž znamená hnízdo. Logem firmy se tak stalo hnízdo s ptáčaty a jejich matkou. Nestlé však v roce 1875 firmu prodal, podnik se ale rozvíjel dál. Urputně konkuroval anglicko-švýcarské Condensed Milk Company, a to až do roku 1905, kdy se obě firmy sloučily.
Začátkem dvacátého století už mělo Nestlé továrny v mnoha zemích Evropy i USA. Největším obchodním artiklem bylo kondenzované mléko.
První světová válka sice ztížila nákupy surovin, díky armádním zakázkám se ale produkce firmy zdvojnásobila. V roce 1920 začala vyrábět čokoládu. Počátkem třicátých let se Brazílie snažila zbavit přebytků kávy a oslovila i firmu Nestlé. Na konci osmiletého výzkumu stál úspěšný výrobek – rozpustná káva Nescafé. Druhá světová válka podnikání zkomplikovala, opět ale pomohly armádní zakázky – američtí vojáci pili Nescafé. Tržby se tak během válečných let zdvojnásobily.
Po válce prodej Nescafé dále rostl. Firma zároveň začala častěji kupovat menší výrobce a rozšiřovat nabídku. V roce 1947 významně posílila svoje portfolio znač-kou Maggi. V roce 1974 Nestlé získalo podíl v kosmetické firmě L’Oréal.
Nepříjemným obdobím pro Nestlé byla sedmdesátá léta. Na firmu dopadly růst cen ropy, oslabení světových měn, zdražení kávy a kakaových bobů. Opět bylo nutné se přizpůsobit – zčásti pomohly nové trhy v rozvojových zemích.

MEZITITULEK: Bez sociální odpovědnosti
Jinou nepříjemností, které Nestlé muselo čelit, byl bojkot. Společnost byla kritizovaná za to, že propagací své dětské výživy v rozvojových zemích škodí zdraví dětí. Soud sice odmítl, že by firma mohla nést trestní odpovědnost, doporučil jí ale změnit marketink.
Pětistovka továren Nestlé tento cíl plní – loni vytvořila obrat osmdesát jedna miliard švýcarských franků a zisk přes šest miliard.
Kolem půl procenta tržeb dosahuje Nestlé v Česku. V devadesátých letech vstoupila do privatizace podniku Čokoládovny a získala významné značky v čele s Orionem. Nestlé se ale neomezuje jen na sladkosti, světovou jedničkou je i v prodeji krmiv pro domácí zvířata.

Hospodářské noviny, 18. 10. 2004, autor: Aleš Tůma

×

Novinářskou cenu za rok 2003 získal Jaroslav Spurný z Respektu

Starší článek

Česká televize chce do roka spustit zpravodajský kanál

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Fakulta strojní VŠB-TUO

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20214. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Newsletter

Za lepší reprezentaci! Sportovkyně zakládají médium, O’Neal agenturu

Zlaté olympioničky Sue Bird, Chloe Kim, Simone Manuel a Alex Morgan spustily platformu Togethxr zaměřenou na sportovkyně. Basketbalová legenda…
4. 3. 20213. 3. 2021
Newsletter

Online market Tomato.cz vsadí na ceny i nabídku netradičních potravin

Do rychle rostoucího segmentu online prodeje a rozvozu potravin a drogerie vstupuje nový hráč, který chce vyzvat dosavadní hegemony Rohlik.cz…
4. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více