Kampaň živí televize i celebrity

19. 10. 2004 00:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Prezidentští kandidáti jsou v USA u diváků třikrát populárnější než národní sport baseball. Alespoň v současné době.
Minulou středu sledovalo poslední z trojice prezidentských diskusí přes padesát miliónů Američanů, šampionát v baseballu zajímal „jen“ 15 miliónů diváků. Unikátní jev říká i toto: z prezidentské kampaně se stává lukrativní byznys.
Zatímco se oba kandidáti, republikánský prezident George Bush i demokratický senátor John Kerry, předhánějí v přesvědčování nerozhodnutých voličů, televizní sítě počítají přibývající tržby.

Víc diváků než Přátelé
Letošní předvolební klání představuje vyrovnaný boj – a víc než kdy předtím se těší obrovskému zájmu potenciálních voličů. Výrazně se to projevilo právě u sledovanosti tří diskusních televizních přenosů, které v USA proběhly v uplynulých týdnech.
Debatující prezidentští kandidáti přilákali víc diváků než nejúspěšnější díly fenomenálního sitcomu Přátelé. Podle průzkumu společnosti Nielsen Media Research, který zveřejnil deník The New York Times, vidělo první debatní střet přes 62,5 miliónu Američanů.
„Je to neuvěřitelné, ale Bushe a Kerryho sledovalo o 36 miliónů lidí víc než ligový šampionát v baseballu, který běžel zároveň,“ uvedl pro New York Times televizní expert a publicista Mark Glassman.
Konkrétní hospodářské výsledky budou jasné až za několik týdnů. Obrovská sledovanost se však televizím, které přenos vysílaly, v zisku jistě odrazí.
Pro srovnání – poslední řadu zmíněných Přátel, jednoho z vůbec nejúspěšnějších televizních projektů poslední doby, si v uplynulém roce nenechalo ujít čtyřicet miliónů lidí, na finálový díl se dívalo dokonce padesát miliónů diváků. Díky tomuto počtu se částka za půlminutu reklamního času v řadové epizodě podle agentury Bloomberg vyšplhala až na milión dolarů.
Zájem o diskusní střet Bush versus Kerry navíc příliš neopadnul ani v dalších dvou týdnech. Na diváky navíc systematicky útočily novinové analýzy, předvídající průběh dalších debat i předvolebního vývoje. Podle New York Times sledovalo prostřední debatu 46,7 miliónu lidí, závěrečnou diskusi, v níž se Bush s Kerrym střetli nad otázkami domácí politiky a ekonomiky, si nenechalo ujít více než 51,2 miliónu lidí.
Na prezidentské kampani se přiživují i celebrity – ať už na předvolebních mítincích vystupují osobně, či volby využijí při propagaci filmu či alba.

Britney versus Eminem
Kampaň tak proti sobě staví i samotné populární osobnosti. Zatímco popová zpěvačka Britney Spearsová prezidenta Bushe veřejně podporuje, rapper Eminem si s ním okatě vyřizuje účty prostřednictvím svého nejnovějšího alba, nazvaného Encore. Za Kerryho se zase staví interpreti, kteří protestovali proti válce v Iráku – kapela R.E.M. či zpěvačka Sheryl Crow.
Díky Kerryho soustavné finanční podpoře laboratorního výzkumu kmenových buněk se na jeho stranu postavil i Parkinsonovou chorobou postižený herec Michael J. Fox, v jeho prospěch vystupoval i nedávno zemřelý herec Christopher Reeve.

Hospodářské noviny, 19. 10. 2004, autor: Irena Zemanová

Redakce MAM

Další zajímavé čtení