Hřebejkonomika nabírá tempo
Na ten film čekali netrpělivě všichni provozovatelé kin a multiplexů. Původně měl mít premiéru v březnu, nakonec se vzhledem k časovým kolizím s premiérami dalších českých snímků dostal do distribuce až v půlce září. Již od počátku je zřejmé, že se nový snímek režiséra Jana Hřebejka opět stane kasovním trhákem. Díky desítkám miliónů korun tržeb, které jeho filmy vygenerovaly, se “hřebejkonomika” stává čím dál větším fenoménem českého filmového trhu.
“Jan Hřebejk je jeden ze čtyř nebo pěti českých režisérů, jejichž filmy mohou počítat s návštěvou minimálně 400 tisíc diváků,” tvrdí ředitel distribuční firmy Falcon Jan Bradáč. Převedeno do suché řeči čísel – při průměrné ceně 90 korun za lístek to obnáší tržby nejméně 36 miliónů korun.
Horem pádem zatím potvrzuje očekávání kinařů. Za dva týdny od premiéry již uvítal 200tisícového diváka, tržby podle údajů Unie filmových distributorů (UFD) již překročily 18 miliónů korun. Film samotný přitom stál 36,5 miliónu korun.
Optimismus distributorů vychází především z minulých výkonů Hřebejkových filmů. Zatím nejlépe si vede předchozí snímek Pupendo, které loni vidělo 960 tisíc diváků. Ti v pokladnách kin nechali 87 miliónů korun. Úspěšné byly i Pelíšky, které vydělaly 62 miliónů korun, domácí tržby Musíme si pomáhat se pohybují kolem 20 miliónů.
Režisér Hřebejk má tak na českém trhu ojedinělé postavení – jeho filmy patří v tuzemských poměrech k ojedinělým “bílým vránám”, které si již dokáží vydělat na vložené finanční prostředky. “V současné době jsme u Pupenda na nule,” potvrzuje Hřebejkův dvorní producent Ondřej Trojan.
Finanční toky v českém filmu lze ilustrovat právě na příkladu Pupenda. Film stál 25 miliónů korun. Z 87 miliónů tržeb připadlo 56 procent kinařům a 44 procent distribuční firmě Falcon, se kterou má Trojanova firma Total HelpArt podepsanou smlouvu. “Nám producentům zůstalo za drápky něco málo pod 30 miliónů korun, o které se však ještě musíme podělit s autory,” dodal Trojan.
Horem pádem však může počítat s významnou devizou, která se u minulých Hřebejkových filmů projevila jen částečně. O Hřebejka začíná být zájem i v zahraničí. Smlouvu o filmové distribuci filmu Horem pádem na území USA a Kanady Trojan podepsal s americkou distribuční společností Sony Pictures Classics.
“Sklízíme tak plody naší práce, kterou jsme věnovali zahraniční propagaci předchozích Hřebejkových filmů,” řekl Trojan. Kupříkladu Musíme si pomáhat dosud v cizině vydělalo 1,3 miliónu dolarů na tržbách z amerických kin. “Pět až sedm procent diváků ve Spojených státech se zajímá i o tvorbu mimoamerickou, evropskou, například i o tu naši. Jsou to nadprůměrně vzdělaní lidé, současně poměrně hodně zmlsaní,” tvrdí Trojan.
Hřebejkův producent tak zahraniční tržby může zakalkulovat do rozpočtu produkovaných filmů. “V současné době již počítám s finančním modelem, podle kterého 60 procent příjmů získám z kin, 10 procent z prodeje videa a DVD a 30 procent ze zahraničí,” vypočítává Trojan.
Hospodářské noviny, 1. 10. 2004, autor: Aleš Borovan