Heinz: z malé zahrádky do celého světa
Mezi značky, které nesou jméno svého tvůrce, patří i potravinářské výrobky firmy Heinz. Henry John Heinz, jehož rodiče přišli do USA z Německa, se narodil před sto šedesáti lety, 11. října 1844. Již ve svých devíti letech si vydělával prodejem křene z vlastní zahrádky, firmu založil v pětadvaceti.
Z malé firmy se stala jedna z prvních průmyslových potravinářských společností. Podnikateli k tomu pomohly změny v životním stylu spotřebitelů, ale i jeho obchodní dovednosti. Dnes dosahuje H. J. Heinz Company ročního obratu přes osm miliard dolarů a působí ve více než stovce zemí.
MEZITITULEK: Křen, ocet a okurky
Na počátku se firma jmenovala Anchor Pickle and Vinegar Works. Heinz svůj strouhaný křen prodával v průhledné sklenici. Chtěl tak ukázat, že na rozdíl od konkurentů jej nenastavuje žádnými náhražkami. Dalšími výrobky byly nakládané okurky, kysané zelí a ocet. Zpracování, balení i kanceláře firmy sídlily v jediné malé budově v pensylvánském městečku Sharpsburg. Během několika následujících let se firma rozrostla, přejmenovala na Heinz, Noble & Company a přestěhovala do Pittsburghu.
Běžná strava tehdy nebyla příliš pestrá, jejím základem byly brambory, kořenová zelenina a maso, v zimě se jedly nakládané okurky. Rajčata byla exotickým plodem. To vše dalo Heinzovi příležitost vydělat na tom, že Američanům zpestří jídelníček.
I když dnešní marketinkové teorie Heinz ani Noble nemohli znát, byli vlastně jejich průkopníky v praxi. Heinz byl jedním z prvních obchodníků, kteří si uvědomili, jak důležitá je v boji o zákazníka značka. Kromě toho ale musel nabídnout kvalitní výrobek, aby přiměl zákazníky koupit si něco, co by si mohli sami vypěstovat. Tak se zrodilo Heinzovo motto: “Dělat obyčejné věci neobyčejným způsobem přináší úspěch.”
Cesta k úspěchu ale nebyla jednoduchá. V roce 1873 přišla bankovní panika, následovaná hospodářskou krizí. Od dva roky později musel Heinz vyhlásit bankrot. Výrobky nešly na odbyt špatně, firmu však zadusily běžné výdaje, na které se nepodařilo získat krátkodobý úvěr. Heinz byl bez prostředků, a obchodníci, kterým dříve dodával, mu teď nechtěli půjčit, aby mohl uživit rodinu.
MEZITITULEK: Po krizi začal znovu
Podnikatel se ale nevzdal. Ještě v tomtéž roce začal spolu s bratrem Johnem a bratrancem Frederickem znovu. Tehdy přišli s výrobkem, pro který je dnes firma asi nejznámější – kečupem. Následovaly další pochutiny jako omáčky z pepře, chilli nebo rajčat, olivy, nakládaná cibule či další slavný výrobek – fazole v rajské omáčce.
Heinz využil také postupující urbanizaci a změnu životního stylu. Jeho standardizované značkové výrobky byly cenově dostupné a atraktivní pro velké množství obyvatel měst, kteří si je nemohli vypěstovat sami. Heinz odhadl, že vznikne poptávka po masově vyráběných konzervovaných potravinách.
Zakladatel firmy však v roce 1919 zemřel, ale v jeho stopách pokračoval syn Howard. Ten zavedl do výroby vědecky přesnou kontrolu kvality. Tou dobou už společnost měla pětadvacet velkých továren a dvě stovky dalších provozů.
Už v roce 1886 se Henry Heinz vydal se vzorky výrobků do Británie a odstartoval tak pronikání na trhy po celém světě. Zahraniční pobočky ovšem firma budovala od úplného začátku, až koncem padesátých let začala nakupovat jiné firmy.
Po necelých sto letech od založení firmy odešel z jejího čela Howard Heinz II., zakladatelův vnuk a prezidentem se stal Burt Gookin, tedy člověk mimo rodinu. Gookin zrychlil míru růstu a počátkem sedmdesátých let firma dosáhla ročního obratu miliardy dolarů.
MEZITITULEK: Od Británie až k Číně
Jak naznačují finanční výsledky devadesátých let, období prudkého růstu má již společnost za sebou. Přesto stále rozšiřuje svoji přítomnost po celém světě. Letos v září oznámila, že založí společný podnik s některým z dominantních podniků v oboru v Číně, a několikanásobně tím rozšíří svoje tamní aktivity. Nebude ale vyrábět jen pro čínský trh. “Doufám, že v roce 2008 bude dvacet až třicet procent našich výrobků prodaných ve světě pocházet z Číny”, řekl serveru hoovers.com Michael Bertasso, ředitel firmy pro Asii.
Rodina Heinzů drží přibližně čtyři procenta akcií firmy. Pod jejím jménem se ale ročně prodají výrobky za dvě a půl miliardy dolarů. Zbytek tvoří desítky dalších značek. Ze sedmapadesáti inzerovaných před sto lety, je tak dnes kolem pěti tisíc sedmi set variant výrobků. Jedním z nich je i modrý kečup.
Kečup může hrát roli i v kampani před americkými prezidentskými volbami. Manželkou Johna Kerryho je totiž Theresa Heinz Kerryová, jejímž prvním manželem byl republikánský senátor Henry John Heinz. Johnu Kerrymu tak část Američanů přezdívá “ketchup Kerry”. K dostání jsou tak i trička s nápisem “Pokud vyhraji, kečup bude zdarma. John Kerry”.
Hospodářské noviny, 4. 10. 2004, autor: Aleš Tůma