Francouzští poslanci schválili zákonný dodatek, který uvolňuje dosud omezovanou reklamu na víno. Konečný text musí být ale ještě dohodnut se Senátem, který v květnu schválil ještě liberálnější úpravu dosavadního zákona. Vinaři si od uvolnění reklamy slibují změnu nynějšího sestupného trendu prodeje vína.
Dosavadní zákon omezuje reklamu vína na holé faktické údaje o místu původu, jménu výrobce a obsahu alkoholu. Podle schválené úpravy bude možné do ní zahrnout i údaje působící na emoce potenciálního spotřebitele, například o kvalitě, chuti nebo vůni.
Uvolnění reklamy bylo schváleno přes nesouhlas vlády, lékařů a protialkoholických hnutí. Mocná vinařská lobby však získala stoupence ve všech parlamentních skupinách včetně vládních stran.
Poslanec vládního Svazu pro lidové hnutí (UMP) Alain Suguenot v debatě řekl, že na víno se v poslední době začalo pohlížet jako na jed, což je v rozporu s francouzskými hospodářskými zájmy.
Spotřeba vína ve Francii dlouhodobě klesá. V posledních letech se tento trend prohloubil kvůli protialkoholickým kampaním vlády a přísnějšímu postihu alkoholu za volantem. Zároveň se snižuje vývoz francouzského vína do zahraničí.
Iniciátor dosavadního zákona Claude Evin říká, že vinaři, kteří se úspěšně domáhají jeho změny, jsou trojským koněm dalších zájmů, hlavně průmyslových výrobců alkoholických nápojů.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).