Florida chystá reklamní kampaň
Letošní mimořádná nepřízeň počasí na Floridě zřejmě odradí miliony Američanů od dovolené v tomto prázdninovém ráji Spojených států. Průzkumy zájmu o pobyty u floridských pláží naznačují, že po čtyřech ničivých hurikánech v srpnu a září se do konce tohoto roku a v roce příštím chystá na Floridu až o pětinu méně klientů, než obvykle.
Z iniciativy organizace Visit Florida hájící zájmy veřejného i soukromého sektoru v turistickém průmyslu už tento týden začíná na hranicích Floridy reklamní kampaň za 1,5 milionu dolarů (39 milionů korun). Ta má přesvědčit potenciální návštěvníky k návratu a připomenout jim přírodní krásy poloostrova. Floridské úřady také zvažují razantnější kampaň, aby se státu vrátil image bezpečného místa pro bezstarostné radovánky.
Hurikány Charley, Frances, Ivan a Jeanne připravily na Floridě kolem sta lidí o život a zanechaly po sobě prokazatelné škody na pojištěném majetku za 25 miliard dolarů (650 miliard korun). Ztráty na nepojištěném a veřejném majetku a na odřeknutých pobytech v nejatraktivnější sezoně se odhadují na další desítky miliard. Turistickému průmyslu vznikla podle tisku celková škoda přes 51 miliard dolarů (asi 1,4 bilionu korun)
Záběry řádění živlů sledovala v televizi celá Amerika, a tak není divu, že letos na podzim se na Floridu chystá o 20 procent rekreantů méně než loni. V zimních měsících od ledna do března poklesne zájem asi o 16 procent a v letním období od července do září, které právě bývá doprovázeno tropickými bouřemi či hurikány, se příští rok čeká znovu o 20 procent méně turistů, zjistil průzkum společnosti Yesawich, Pepperdine, Brown and Russell z Orlanda citovaný v médiích.
Nižší zájem potvrzuje i letecká společnost AirTran Airways, která vozí Američany za floridským sluncem a do zábavních parků. Letos v září musela kvůli hurikánu Jeanne zrušit více než 170 letů a rezervace na podzimní období zůstává stále slabá. Asociace zábavního průmyslu odhadla, že v září klesl zájem o floridské atrakce o 30 procent.
Loni navštívilo Floridu 74,5 milionu turistů a v letošním prvním čtvrtletí 22,2 milionu. Turistický průmysl je hlavním odvětvím tohoto nejjižnějšího státu USA.
Floridský guvernér Jeb Bush myšlenku velké propagační a reklamní kampaně podpořil. Místní Výbor pro turistiku hodlá požádat floridské zákonodárce, aby na tento účel věnovali ze státní pokladny 30 milionů dolarů (780 milionů korun). Cílená akce, vyšší o třetinu než obdobná kampaň po teroristických útocích na USA z 11. září 2001, by měla začít příští červen. I když je změna image “velkým úkolem”, podle guvernéra Bushe je zatím brzy hovořit o konkrétní částce.
Zatímco Florida bojuje o své tradiční klienty, další státy USA by mohly ze současné situace profitovat. Například Arizona, která kromě pláží může nabídnout podobné podmínky jako Florida, už přilákala zákazníky původně plánující pro své podnikové schůze, dovolenou nebo líbánky cestu na Floridu.
“Byli jsme schopni převzít v krátkém termínu pár skupin z Floridy, i když nás vždy mrzelo, že se to děje kvůli špatným zprávám z jiné části naší země,” říká mluvčí rekreačního resortu Biltmore v Arizoně Carolyn Pendergastová.
Někteří hoteliéři očekávají, že turisté se budou příští léto poohlížet po jiných destinacích, než je Florida, včetně Arizony, kde se není třeba obávat přírodních katastrof. Nehrozí tu nic kromě “našeho vedra, které ovšem někteří lidé považují za kalamitu,” vtipkuje předseda hotelové asociace Ken McKenize.