Digitální vysílání? Až za několik let, tvrdí znalci

12. 10. 2004 00:10

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Puma s Fotbalovou asociací České republiky představily nové dresy

Puma ve spolupráci s Fotbalovou asociací České republiky slavnostně představila dresy národního týmu pro nadcházející 2 období, ve kterých si mimo jiné reprezentanti zahrají letošní Euro.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Ze slov jednotlivých účastníků vyplynulo, že převod analogového vysílání na digitální je pravděpodobně stále ještě záležitostí několika let, a to přesto, že od teoretické diskuse, které probíhala již na minulých ročnících Invexu se přešlo již k řešení některých praktických problémů.

Podle Petra Pospíchala z Rady pro rozhlasové a televizní vysílání nelze předjímat, kdy rada první licence vydá, neboť jde o kolektivní orgán.

„Teoreticky by mohlo být zahájeno udělování licencí již na příštím zasedání rady, tedy během několika týdnů. Možná ale bude potřeba počkat na nový zákon o televizním vysílání,“ dodal Pospíchal. Rada se podle něj nechce uchýlit k vydávání licencí dříve, než tento zákon nabude platnosti. Přitom jí však žádný předpis neukládá, že na něj musí počkat. Po vydání zákona pak mají navíc televizní stanice přesně tři sta šedesát dnů na jeho implementaci, což by přechod na digitalizaci opět oddálilo.

Podle předběžných odhadů by se po zavedení digitálního vysílání mohlo vysílat až na dvacet čtyři celoplošných kanálech oproti současným čtyřem analogovým. Podle Michala Kratochvíla, technického ředitele televize Prima, je také důležitá penetrace takzvaných Set-Top Boxů, které digitální vysílání umožňují bez zakoupení nového televizního přijímače. Bez nich bude podle něj digitální vysílání sice velice působivé, ale nebude mít žádné diváky, což ohrozí příjmy televizních stanic.

„Nejlevnější Set-Top Box stojí kolem tří tisíc korun, což zase není nijak závratná částka. Stejně jako počáteční vysoké ceny mobilních telefonů nezabránily jejich masivnímu rozvoji,“ dodává k tomu zástupce společnosti Sony Ondřej Lukač.

„Nemuselo by tak dojít k situaci jako v Německu, kde se při přepnutí vysílání z analogového na digitální pár důchodců domnívalo, že nastala světová válka,“ uvedl jeden z diskutujících.

„Všichni se tady shodli, že jsou připraveni na digitální vysílání a že tomu již nic nebrání v cestě. Jediným problémem je Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která konečně musí začít jednat a říct – zahajme digitální pozemní vysílání – a nebát se, že bude jednat, aniž by zákon ještě existoval,“ uvedl Jiří Balvín, bývalý ředitel České televize, který nyní pracuje pro televizi Óčko. Dodal, že ještě jako šéf České televize v roce 2001 jednal s představiteli vlády a rady, kteří byli diskusi také přítomni, a všichni se dohodli, že bude přechod na digitální vysílání v září 2003. „Je podzim 2004 a nic,“ uzavřel debatu Balvín. (tb)

Hospodářské noviny, 12. 10. 2004, autor: (tb)

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.