CzechTrade: ČR má dobré jméno v SR a v Británii; horší v Německu
Česká republika má dobré jméno u obchodních partnerů na sousedním Slovensku a ve Velké Británii. Naopak o poznání hůře se podle průzkumu společnosti Datamar na ČR dívají manažeři v Rakousku a Německu. Země by proto měla více zapracovat na svém obrazu v zahraničí, aby tak pomohla tuzemským exportérům při jejich působení na zahraničních trzích, řekla dnes novinářům generální ředitelka vládní agentury na podporu obchodu CzechTrade Jitka Hanzlíčková.
“ČR se musí naučit vyzdvihovat své silné stránky a zvolit jasné sdělení. Ne být šedivou a nevýraznou myškou s nízkou cenou a puncem východní Evropy,” uvedla Hanzlíčková. Dodala, že tvorba image zatím nebyla uchopena komplexně, a proto se obraz země v zahraničí liší. Zatímco celosvětové renomé si získaly například české stroje, u většiny ostatních oborů je situace různorodá. “Rolí státu je dnes roztříštěný obrázek o zemi sjednotit a profilovat řadu dalších progresivních odvětví ekonomiky,” řekla.
Náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa řekl, že ministerstvo dává ročně na propagaci České republiky v zahraničí v oblasti exportu a investic zhruba 17 milionů korun, což v porovnání s některými okolními státy není mnoho. Příští rok by se ale situace měla zlepšit, jelikož MPO spojí při jednotné propagaci síly s ministerstvem zahraničních věcí.
“Chceme udělat společnou kampaň. Její koncepce by měla jít do vlády v závěru letošního roku. Export a investice hrají dominantní roli v komunikačních strategiích všech vyspělých zemí,” uvedl Tlapa. Kampaň by podle něj měla být zaměřena zejména na země EU, kam směřuje většina českého vývozu. Mimo zorné pole by ale neměly zůstat ani další perspektivní exportní teritoria, na kterých lze při propagaci ČR využít i pozitivní obraz EU.
“České firmy nemají prostředky přebít image původu vlastní značkou, a jsou tak znevýhodněny oproti konkurentům z jiných zemí. Navíc musíme ČR profilovat i na vnitřním trhu EU, kam putuje přes 85 procent našeho vývozu,” poznamenal Tlapa. Pomoci českým firmám by mělo i jednotné logo Czech Republic, jelikož podle průzkumů zhruba 70 procent tuzemských exportérů na svých výrobcích uvádí zemi původu ČR. Jednotné logo již Česko používá na všech zahraničních výstavách a veletrzích.
Podle průzkumu společnosti Datamar, která oslovila manažery čtyř desítek tuzemských exportních firem, vykázala ČR vysoké hodnocení image na Slovensku a ve Velká Británii. Nadprůměrné hodnocení měla i v Polsku a Rusku, naopak jen průměrné hodnocení si vysloužila v Maďarsku, Rakousku a Německu.
Výzkum ukázal jako největšího konkurenta českých firem na zahraničních trzích Polsko. “Polsko je nebezpečné tím, že má podobný sortiment a nižší ceny. Podle českých manažerů mají polští podnikatelé lepší podporu než české firmy, a to nejen při komunikaci země původu,” upozornila generální ředitelka Datamaru Lenka Mlynářová.