Češi si raději osladí život čokoládou než bonbóny
Češi si raději osladí život čokoládou než bonbóny. Svědčí o tom spotřeba čokoládových cukrovinek na hlavu, která téměř dvakrát převyšuje konzumaci nečokoládových pochoutek. Roste především zájem o čokoládové tyčinky, naopak prodej nečokoládových sladkostí klesá.
Podle nejnovějších údajů ČSÚ se v roce 2002 spotřeba čokolády a čokoládových cukrovinek v tuzemsku zvedla na 4,4 kilogramu na hlavu ze 4,1 kilogramu v předchozím roce. V roce 1990 to bylo 3,6 kilogramu. Nečokoládové sladkosti naopak zaznamenaly v roce 2002 pokles na 2,3 kilogramu na osobu z předchozích 2,5 kilogramu. V roce 1990 činila spotřeba 2,9 kilogramu.
“Z toho lze usuzovat větší zájem spotřebitelů o čokoládu, která je spíše vnímaná jako opravdová pochoutka a bonbóny více jako prostředek k osvěžení,” uvedl Martin Walter ze společnosti Nestlé Česko, která dodává na trh mimo jiné cukrovinky Orion.
Celkově však český trh cukrovinek spíše stagnuje v objemu a hodnota prodejů mírně roste. “U tak segmentovaného trhu jako jsou cukrovinky je však třeba vždy přihlédnout k vývoji v té či oné kategorii výrobků,” dodal Walter.
Výzkumná organizace Datamonitor uvádí, že nejvíce čokolády se zkonzumuje v Irsku a Británii. Následují Rakousko a Švýcarsko, proti kterému je v ČR spotřeba méně než poloviční, řekla ČTK Květa Olšanová z firmy Kraft Foods, která dodává na trh čokolády Milka.
U českých spotřebitelů se těší větší oblibě mléčná čokoláda, které se sní v tabulkách asi třikrát víc než hořké. Hořká s vyšším podílem kakaa ještě není v tuzemsku na rozdíl od některých západoevropských zemí doceněná, dodavatelé ji ale stále častěji zařazují do své nabídky i pro český trh.
Pokud jde o přísady, český spotřebitel má tradičně v oblibě různé oříšky. Určitou českou zajímavostí je to, že čokoládu na vaření, která obsahuje více kakaových součástí než mléčná čokoláda, lidé z části konzumují přímo.
U nečokoládových cukrovinek je podle Waltera trendem růst významu různých typů měkkých výrobků proti klasickým tvrdým bonbónům. Stoupá také poptávka po tzv. funkčních potravinách, které uspokojují určitou specifickou potřebu spotřebitele. Příkladem může být pomoc ústní hygieně, uvolnění hrdla, obohacení výrobku ovocnými složkami, vitamíny či produkty bez obsahu cukru.
Podle údajů ČSÚ loni český vývoz cukrovinek přesahoval čtyři miliardy korun, dovoz činil 2,8 miliardy korun.