Tradiční whisky koupili Francouzi,Seminář nepřinesl návod, jak má vypadat sponzorský vzkaz
Jedna z nejslavnějších značek tradiční skotské malt whisky má francouzského kupce. Společnost Glenmorangie, jednoho z posledních skotských nezávislých výrobců whisky, koupila firma Moet Hennessy, jejímiž nejznámějšími značkami jsou proslulý koňak Hennessy a šampaňské Dom Perignon.
Společnost Moet Hennessy zaplatila za 52 procent akcií čtvrtého největšího světového výrobce malt whisky 300 miliónů liber. Získala tak hned tři značky kvalitní malt whisky, a to Glenmorangie, nejprodávanější značku v Británii, Glen Moray a Ardbeg. “Glenmorangie je skvělá whisky, rostoucí značka a silná společnost,” říká podle agentury Bloomberg Christophe Navarre, šéf Moet Hennessy.
Glenmorangie vydělává
Rodina Macdonaldů vlastní 300 let starou značku Glenmorangie od roku 1918, společnost byla přitom založena již před 111 lety. Firma je ve vynikající kondici. Ročně prodá 1,6 miliónu beden whisky ročně, čtyři roky za sebou vykazuje stabilně zisk a před několika lety prošla náročnou restrukturalizací. Srpnové oznámení rodiny Macdonaldů o prodeji společnosti odborníky značně překvapilo.
Rodina to zdůvodnila postupným stárnutím akcionářů, z rozvětveného klanu jsou nyní ve firmě zaměstnáni jen dva jeho členové, ostatní postupně od roku 1995 opouštěli výkonné posty.
“Měli jsme tři kritéria pro potenciálního kupce,” říká Paul Neep, šéf Glenmorangie. “Chtěli jsme přijmout nejlepší cenu spolu se zárukou zachování pracovních míst a mělo jít o společnost s kvalitní podnikovou kulturou. Moet Hennessy splnila všechna tři kritéria,” dodává Neep.
Podle serveru scotsman rodina zaměstnává okolo 400 zaměstnanců a na obchodu vydělá nejméně 100 miliónů liber. Svou whisky vyváží do 120 zemí světa.
Společnost Moet Hennessy vlastní z 66 procent producent luxusního zboží LVMH, zbytek akcií patří britskému koncernu Diageo, jedničce na světových trzích s alkoholickými nápoji a výrobci skotské whisky Johnnie Walker a piva Guiness.
“Kupují vynikající národní značku, která má opravdovou šanci stát se světovou značkou,” hodnotí obchod Nick Train, manažer firmy Finsbury Growth & Income Trust. “Pokud se rozšíří, přinese novým vlastníkům monumentální zisky,” dodává Train.
LVMH kromě koňaku a šampaňského produkuje světové značky vín, oděvů a dalšího zboží. Mezi jeho značky patří například Louis Vuitton nebo Dior. Moet Hennessy v boji o Glenmorangie porazil takové konkurenty, jako jsou Bacardi, Pernod Ricard nebo Brown-Forman, výrobce Jack Daniel’s.
Trhy rostou hlavně v USA
Právě se společností Brown-Forman Glenmorangie již 10 let spolupracuje při exportu na americké trhy. Amerika je v posledních letech podle odborníků Mekkou výrobců lihovin. Evropské trhy, zejména ve Francii a v Německu, stagnují.
Může za to především pomalejší ekonomický růst, neochota obyvatel utrácet a růst cen za alkoholické nápoje. Poslední jev je zejména ve Francii důsledkem rozsáhlé kampaně proti alkoholismu, která postihuje zejména výrobce vín.
Hospodářské noviny, 22. 10. 2004, autor: Ethel Kratochvílová
,Seminář, který uspořádala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, nepřinesl médiím odpověď na to, jak má vypadat sponzorský vzkaz. “Nějakou přesnou kuchařku od rady nečekejte,” vzkázal zástupcům médií, zejména televizím a rádiím, člen rady Dalibor Matulka. Určit, jak má správný sponzorský vzkaz vypadat, je podle něj úkolem pro zákonodárce.Rada se letos zaměřila právě na problém sponzorských vzkazů, které podle ní překračují rámec této kategorie a naplňují svou formou status reklamy. Mimo jiné tím, že obsahují informace hodnotící firmu či výrobek.
“Chtěli bychom, aby rada nastavila pravidla,” uvedla šéfka mediální agentury Reggie Radio Music Kateřina Fričová, která diskuzi označila za příliš teoretickou. Generální ředitelka prý doufala, že se na semináři dozví, jaký sponzorský vzkaz je špatný, což se jí nesplnilo.
Rada od ledna zkontrolovala 577 spotů, které vysílatelé označují jako sponzorské vzkazy, a to ve všech třech celoplošných televizích. Z toho 383 vzkazů vysílala Česká televize, 116 Prima a 78 Nova. Rada v prvních osmi měsících roku zahájila kvůli nedodržení zákona 23 správních řízení, jejichž výsledkem bylo deset upozornění – šest pro ČT a po dvou pro Novu a Primu.
Tento týden navíc rada přešla od upozornění k prvním pokutám. Dvě po 50 000 korunách udělila rada České televizi na svém zasedání tento týden; pro Novu vydala dvě další upozornění.
Zákon skutečně podle Matulky neřeší, má vypadat sponzorský vzkaz. Rada nicméně podle něj nemůže nahrazovat zákonodárce a vytvářet nové normy; jejím úkolem je hlídat dodržování nastavených pravidel.
“Je-li ve vzkazu reklamní prvek, musíme to považovat za reklamu,” uvedl člen rady. Pokud vysílatelé chtějí, aby v zákoně byla i definice sponzorského vzkazu, mají se prý obrátit na zákonodárce, kteří normy vytvářejí.