ČT dostala pokuty za neoddělenou reklamu
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) udělila České televizi dvě pokuty po 50 000 Kč za neoddělenou reklamu. Informovali o tom zástupci Úřadu RRTV. Rada kvůli neoddělené reklamě v posledních měsících vydala řadu upozornění všem třem provozovatelům celoplošných televizí, poprvé však přistoupila k pokutě. ČT zatím nemá k dispozici písemné vyjádření rady, proto se nyní nechce k pokutám vyjadřovat.
Rada se v posledních měsících více zaměřuje na takzvané sponzorské vzkazy před a po některých pořadech. Některé z nich však považuje za reklamy, neboť ty nesplňují podobu, kterou podle rady zákon nařizuje. Jde například o to, že vzkazy obsahují kvalitativní či hodnotící znaky. Proto ke vzkazům přistupuje jako k reklamám, pro něž platí jiná pravidla.
V případě ČT se tak podle rady stalo v červnu tohoto roku při reklamě na pivovar Černá Hora a sportovní obuv Nike. Také Nova údajně pochybila, když v květnu odvysílala reklamu na internetový server Centrum.cz, v červnu pak reklamu na mléko Astrid. Zatímco Nova dostala od rady dvě upozornění, ČT rada potrestala dvěma pokutami v celkové výši 100 000 korun.
“Česká televize už upozornění na tyto reklamy měla, Nova nikoliv. Pokud je Nova odvysílá příště, může pokutu dostat také,” řekl k rozhodnutí rady její místopředseda Jiří Šenkýř. Podle mluvčího ČT Martina Krafla počká televize s reakcí, až bude mít vyjádření rady písemně. “Nikdy se nevyjadřujeme k pokutám, pokud nemáme v ruce písemné vyjádření rady,” řekl mluvčí ČT Martin Krafl.
Rada si hodlá vyjasnit problém těchto nejasných sponzorských vzkazů či reklam na čtvrtečním semináři, který pro provozovatele televizí uspořádala.