Polští rodiče si stěžují na množství reklamy v televizních pořadech pro děti. Za poslední rok vzrostl její objem podle odborníků o třetinu. Veřejnoprávní Polská televize nyní dokonce začala reklamní spoty vysílat nejen před a po dětských programech, jako tomu bylo dosud, ale také v jejich průběhu.
„Je potřeba zavést regulaci reklamy, která se zaměřuje na nejmladší, stejně jako udělovat pokuty těm, kteří pravidla nebudou respektovat,“ míní psycholožka Maria Braunová-Galkowská, která je autorkou řady studií o vlivu reklamy na děti.
Právě reklamní spoty vsunuté přímo do programu pro děti jsou podle odborníků příkladem obcházení zákonů. Reklama nenarušuje jednotlivý pořad či film, což zákon polské veřejnoprávní televizi zakazuje, ale je zařazena mezi dva samostatné krátké filmy, které běží v rámci dětského vysílání.
Navíc téměř u všech televizních stanic v Polsku stoupl podíl reklamy zaměřené na děti. „Od počátku roku množství televizní i tištěné reklamy věnované dětem vzrostl v porovnání s prvními devíti měsíci loňského roku o 36 procent,“ tvrdí Edyta Lyszkowska ze společnosti AGB Polska, která zkoumá reklamní trh. Vysílání této inzerce v televizích se navíc prodloužilo o 38 procent.
O tom, jak jsou děti na reklamu citlivé, by asi nejlépe mohli vyprávět jejich rodiče. Podle výsledků průzkumu společnosti CBOS 90 procent z nich tvrdí, že právě kvůli reklamě děti často chtějí koupit zboží, na které oni nemají peníze. Dvě třetiny respondentů se navíc domnívají, že děti sledující televizní reklamu získávají mylný obraz o světě.
Děti a mládež do 18 let jsou přitom velmi významnou skupinou zákazníků. V osmatřicetimilionovém Polsku tvoří zhruba čtvrtinu populace. Z průzkumu provedeného ve Francii pak dokonce vyplývá, že děti a mládež ovlivňují nákup až 50 procent všeho, co se týká domácnosti, tedy například oblečení, potravin, školních potřeb a samozřejmě hraček. V případě některých výrobků a služeb, jako je třeba informační technika, trávení volného času nebo koupě auta, pak odborníci jejich vliv odhadují dokonce na 70 až 80 procent.
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).