Reklama na drahé léky se firmám vyplácí,Letní olympijské hry byly rekordní – z pohledu televizí

18. 10. 2004 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Náš lék vám okamžitě uleví od bolesti, napraví zažívání, uvolní křeče, hlásají reklamní spoty farmaceutických koncernů. Firmy vyrábějící léčiva vydávají na propagaci svých léků téměř sedm miliard dolarů ročně. Nejvíce reklamního času pak nakupují na podzim a v zimě, kdy je čas chřipek a virových epidemií. Často však nejpropagovanější přípravky bývají předražené a nemají žádné zvláštní účinky oproti levnější konkurenčním výrobkům, upozorňuje studie přední americké výzkumné agentury Nielsen Monitor, která se zabývá monitorováním reklamního trhu.
„Mnohé z nejčastěji inzerovaných léků jsou předražené a na trhu jsou stejně účinné či účinnější a mnohem levnější léky,“ potvrzuje výsledky studie lékařka Sarah Jeffreysová na serveru wnbusiness. Takovým příkladem je podle odborníků lék Nexium, který pomáhá při překyselení žaludku. Jeho výrobce, britský koncern AstraZeneca, vydal na jeho propagaci v loňském roce asi 257 miliónů dolarů, což je mezi léčivy rekordní částka.

Reklama Nexiu pomohla
Měsíční dávka léku Nexium přijde na 200 dolarů. Přitom sama společnost AstraZeneca vyrábí obdobný preparát Prisolec, u nějž měsíční užívání stojí 40 dolarů. „Nexium rozhodně není účinnější než Prisolec, překvapuje mě, že ho vůbec někdo předepisuje,“ podivuje se doktorka Sharon Levinová v listu New York Times. Velká reklamní kampaň přesto nese ovoce. Celosvětový prodej Nexia v loňském roce stoupl o 62 procent a přinesl firmě AstraZeneca 3,8 miliardy dolarů a lék se tak zařadil na sedmé místo žebříčku nejprodávanějších léčiv agentury IMS Health.
„Pacienti si často o přípravek, který vidí v reklamě, sami řeknou. Pokud to není vyloženě lék, který by jim mohl uškodit a pomůže při léčbě dané nemoci, předepíši ho,“ vysvětluje úspěch propagovaných preparátů doktor George Colman. Podle něj pacienti požadují často Nexium nebo Prevacid, což je konkurenční lék od firmy TAP Pharmaceuticals. Ta do jeho propagace vloni investovala 133 miliónů dolarů a díky reklamě se tržby jen za tento preparát vyšplhaly ke čtyřem miliardám dolarů, uvedl server adage.com.

Merck musel stáhnout lék
Odborníci však varují, že reklama na léky může být i nebezpečná. Jako příklad jim slouží nedávný případ s přípravkem Vioxx od firmy Merck. Lék tišící bolest totiž musel být stažen z trhu, protože se u něj prokázaly negativní vedlejší účinky. Podle serveru nytimes.com zvyšovalo jeho užívání nebezpečí srdečního infarktu a mozkové mrtvice. Předtím byl ale velmi populární. Firma Merck jej propagovala rozsáhlou reklamní kampaní a stal se díky ní jedním z bestsellerů firmy, kdy jí ročně přinášel víc než miliardu dolarů na tržbách.
„Proč někdo užíval Vioxx, je trochu záhada. Od bolesti minimálně stejně účinně pomáhá obyčejný ibuprofen,“ komentoval případ staženého léku doktor James Broody.
Experti požadují zpřísnění podmínek pro reklamy na léčiva. Americký Úřad pro schvalování léčiv a potravin (FDA), který pravidla teprve před sedmi lety uvolnil, tvrdí, že žádné restrikce zavádět nehodlá. Podobná situace je také v Evropě, kde ale farmaceutické koncerny investují do reklamy méně než v USA, kam směřuje asi 60 procent výdajů na propagaci léků.


Hospodářské noviny, 18. 10. 2004, autor: Adam Junek

041018-20b.jpg ()

,Letošní letní olympijské hry v řeckých Aténách překonaly podle sdělení prezidenta Mezinárodního olympijského výboru Jacquesa Roggeho všechny dosavadní rekordy.
Olympijské přenosy vidělo v srpnu letošního roku 3,9 miliardy lidí, před čtyřmi lety se na OH v Sydney dívalo o tři sta miliónů lidí méně.
Celkově vysílalo do 220 zemí více než tři sta stanic, což obnášelo celosvětově pětatřicet tisíc hodin přenosů (v Barceloně v roce 1992 to bylo jen 20 000, v Atlantě 25 000 a v Sydney 29 600 hodin). V průměru seděl každý člověk na planetě dvanáct hodin před televizí a sledoval přenosy z olympiády. Celkový počet diváků v průběhu her se odhaduje na čtyřicet miliard.

Hospodářské noviny, 18. 10. 2004, autor: (mkr)

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.