Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Zprávy

Nestlé: u zrodu stála kašička

Redakce MAM18. 10. 2004

V době, kdy Američan Henry Heinz plnil křen do sklenic, připravoval jeden jeho evropský jmenovec kojeneckou výživu. Henri Nestlé svým vynálezem začal historii současné největší potravinářské firmy světa.
Společnost Nestlé dnes zaměstnává čtvrt miliónu lidí a její roční obrat se rovná více než čtvrtině HDP Švýcarska. Značka Nestlé je značkou korporátní, zastřešuje výrobky prodávané značkami Nescafé, Nesquick, a nespočtem dalších. Právě široká škála výrobků je jedním ze základů úspěchu firmy.

MEZITITULEK: Jméno je symbolem hnízda
Mladý Heinrich Nestlé se v roce 1843 přestěhoval z rodného Frankfurtu do švýcarského městečka Vevey u Ženevského jezera. Tehdy si změnil jméno na Henri. Původním povoláním byl lékárník a podnikal ve výrobě nápojů. Pustil se však do přípravy umělé dětské výživy ze sušeného kravského mléka, mouky a cukru. Chtěl vytvořit náhražku pro děti, jejichž matky je nemohly kojit. Kojenecká úmrtnost byla tehdy velmi vysoká a nevyhnula se ani Nestlého rodině. Správnou recepturu pro svoji “mléčnou moučku” (farine lactée) našel Nestlé v roce 1867.
Za rok už si otevřel kancelář v Londýně a během pěti let začal vyvážet do USA, Austrálie, Jižní Ameriky či Ruska. Nestlé si uvědomil důležitost značky, navíc měl i velmi příhodné jméno, nest totiž znamená hnízdo. Logem firmy se tak stalo hnízdo s ptáčaty a jejich matkou. Nestlé však v roce 1875 firmu prodal, podnik se ale rozvíjel dál. Urputně konkuroval anglicko-švýcarské Condensed Milk Company, a to až do roku 1905, kdy se obě firmy sloučily.
Začátkem dvacátého století už mělo Nestlé továrny v mnoha zemích Evropy i USA. Největším obchodním artiklem bylo kondenzované mléko.
První světová válka sice ztížila nákupy surovin, díky armádním zakázkám se ale produkce firmy zdvojnásobila. V roce 1920 začala vyrábět čokoládu. Počátkem třicátých let se Brazílie snažila zbavit přebytků kávy a oslovila i firmu Nestlé. Na konci osmiletého výzkumu stál úspěšný výrobek – rozpustná káva Nescafé. Druhá světová válka podnikání zkomplikovala, opět ale pomohly armádní zakázky – američtí vojáci pili Nescafé. Tržby se tak během válečných let zdvojnásobily.
Po válce prodej Nescafé dále rostl. Firma zároveň začala častěji kupovat menší výrobce a rozšiřovat nabídku. V roce 1947 významně posílila svoje portfolio znač-kou Maggi. V roce 1974 Nestlé získalo podíl v kosmetické firmě L’Oréal.
Nepříjemným obdobím pro Nestlé byla sedmdesátá léta. Na firmu dopadly růst cen ropy, oslabení světových měn, zdražení kávy a kakaových bobů. Opět bylo nutné se přizpůsobit – zčásti pomohly nové trhy v rozvojových zemích.

MEZITITULEK: Bez sociální odpovědnosti
Jinou nepříjemností, které Nestlé muselo čelit, byl bojkot. Společnost byla kritizovaná za to, že propagací své dětské výživy v rozvojových zemích škodí zdraví dětí. Soud sice odmítl, že by firma mohla nést trestní odpovědnost, doporučil jí ale změnit marketink.
Pětistovka továren Nestlé tento cíl plní – loni vytvořila obrat osmdesát jedna miliard švýcarských franků a zisk přes šest miliard.
Kolem půl procenta tržeb dosahuje Nestlé v Česku. V devadesátých letech vstoupila do privatizace podniku Čokoládovny a získala významné značky v čele s Orionem. Nestlé se ale neomezuje jen na sladkosti, světovou jedničkou je i v prodeji krmiv pro domácí zvířata.

Hospodářské noviny, 18. 10. 2004, autor: Aleš Tůma

×

Novinářskou cenu za rok 2003 získal Jaroslav Spurný z Respektu

Starší článek

Česká televize chce do roka spustit zpravodajský kanál

Novější článek

Podobné zprávy

Média
Foto: Pxhere.com

Měření sledovanosti se musí změnit, shodují se manažeři. Domluví se? Jak?

Jak si čtenáři tištěného MAM č. 14 mohli přečíst už v úterý 6. dubna, většina oslovených televizních manažerek a manažerů očekává změny na poli…
10. 4. 202110. 4. 2021
Marketing

Bez jasné online strategie se necháváte smýkat chaosem

Význam online aktivit pro firmy dramaticky roste a zapojení do internetového světa může být otázkou přežití. Bohužel s překotným růstem bývají spojené i…
10. 4. 20218. 4. 2021
Marketing

V marketingu se více soustředíme na značku

Nové kampani Staropramenu přezdívají v pivovarech Hrdinové. „Reprezentovat je pro nás nejvíc,“ shrnuje její koncept David Šeberle.
10. 4. 202110. 4. 2021
Média

Etickou komisi Českého rozhlasu doplnili čtyři noví členové

Ve čtvrtek 8. dubna 2021 se na pozvání generálního ředitele Českého rozhlasu Reného Zavorala sešla Etická komise Českého rozhlasu doplněná o nové členy:…
9. 4. 20219. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Dita Stejskalová vede též marketing pro VMLY&R
Externí komunikaci operátora T-Mobile vede Zuzana Svobodová

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více