Portály: Léto bylo dobré, vyhlížíme podzim,Stahování z webu je stále malý byznys

5. 10. 2004 00:10

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

Český internet zažívá každé léto silný propad zájmu uživatelů. Dovolené, školní prázdniny, ale i nižší zájem podniků o inzerci. To jsou důvody, proč vedení českých portálů červenec a srpen nikdy nebere příliš vážně. Letos však bylo všechno jinak.
„Pokles návštěvníků českého internetu sice byl podobný jako v uplynulých letech, na příjmech se to ale neprojevilo. V mnoha oblastech internetové reklamy rosteme a to jednoznačně vyvažuje pokles návštěvnosti našich stránek,“ uvedl Oldřich Bajer, ředitel firmy NetCentrum, která provozuje internetový portál Centrum.cz.
Trend potvrzuje i obchodní ředitel dalšího portálu, Atlas.cz, Marek Adamčík: „Reklamní prezentace si podniky objednaly měsíce dopředu. Prázdniny na to neměly výrazný vliv. Samozřejmě jsme mírný pokles zaznamenali, příjmy však výrazně neovlivnil.“ Podobně tomu bylo i v případě největšího českého portálu Seznam.cz.
Právě Seznam si již od roku 1996 neochvějně drží pozici nejnavštěvovanějšího českého portálu. Podle statistik společnosti iAudit jeho hlavní stránku navštívilo jen v srpnu 2,3 miliónu lidí, což je více než dvojnásobek návštěvnosti největšího rivala, portálu Centrum.cz.
Ještě méně lidí zamířilo na Atlas, který se s číslem přesahujícím 900 tisíc dlouhodobě drží na pozici české internetové trojky.
Rozcestníkům do virtuálního světa však tato čísla rozhodně nestačí. Centrum a Atlas proto v průběhu uplynulého měsíce spustily reklamní kampaně, které mají přilákat více uživatelů. Například Atlas začal inzerovat v médiích teprve na začátku září a již nyní podle obchodního ředitele nese reklama ovoce. „V průběhu září nám vzrostly příjmy z reklamy i návštěvnost. Očekáváme další růst v následujících měsících,“ řekl Adamčík. Nárůst návštěvnosti Atlas jako nejslabší ze silných rozhodně potřebuje.
První ohlasy na kampaň spuštěnou počátkem září pocítil i Seznam.cz. Mluvčí portálu Hana Bakičová uvedla, že 29. září zaznamenala firma nejvíce návštěv za jediný den ve své historii. Všechny stránky, které pod web firmy spadají, navštívilo za 24 hodin dohromady 753 tisíc lidí.
Představitelé Centra zatím výsledky kampaně nechtějí komentovat. „Počítáme, že první skutečné výsledky uvidíme nejdříve v listopadu. Teď je zatím brzy a ještě navíc doznívají prázdniny,“ tvrdí Bajer.
Bez reklamy se naopak rozhodně obejdou zpravodajské portály. Například zpravodajský portál Novinky má v současnosti již větší návštěvnost než dvojka v rozcestnících – Centrum.cz. Delší dobu jsou v závěsu za Novinkami také webové stránky iDnes.cz. I ty navštěvuje nyní více lidí než oba menší internetové portály Atlas a Centrum. Zatímco iDnes těží z tradice, Novinky spíše z velmi výhodného propojení se Seznamem. Konečné pořadí první české pětky tedy je Seznam, Novinky, iDnes, Centrum a Atlas.


Hospodářské noviny, 5. 10. 2004, autor: Hany Farghali


Návštěvnost nejpopulárnějších českých internetových portálů

,Zatímco ve Spojených státech a západní Evropě je to již byznys v řádech stamiliónů dolarů, v České republice je placené stahování filmů a hudby ze sítě sítí pořád v plenkách. Přestože si Češi mohou kupříkladu hudební cédéčka stahovat již od roku 2003 a na trh razantně vstoupil i Český Telecom, díky nízkému zájmu se ale jedná o ztrátový obchod. Zvýšení zájmu si firmy slibují od rozšíření nabídky.
Jedním z nejstarších portálů na domácím internetu je hudební Bombaj.cz, který zahájil činnost v říjnu 2003. „Naše prodeje se pohybují kolem tisíce korun za měsíc, celkový obrat od zahájení provozu dosáhl k dnešnímu dni skoro deset tisíc korun, z čehož 30 procent představují platby ze zahraničí, především západní Evropy,“ uvedl Libor Kučera z Bombaje.
O něco lépe je na tom portál Starzone Českého Telecomu, který zkušební fungování zahájil v květnu a v polovině září vstoupil do ostrého provozu. „V současné době denně na Starzone registrujeme okolo tisíce unikátních IP adres, dosud jsem prodali na tři tisíce licencí, které umožňují stahování filmů,“ sdělila Jana Voňavková z tiskového oddělení Českého Telecomu.
Cena jedné licence se pohybuje od 10 korun za večerníčky až po 89 korun za pornografické filmy. Počet stažených skladeb (cena 30 korun za píseň) Český Telecom neuvádí, i tak je však jasné, že Starzone je pro něj zatím prodělečná aktivita. Zatímco spouštěcí náklady se pohybují ve statisících až miliónech korun, u tržeb je třeba minimálně jednu nulu ubrat.
Domácí provozovatelé si musí pospíšit, ve vyspělých zemích se internetové stahování stává čím dál populárnější. Služba iTunes společnosti Apple Computer odstartovala provoz v květnu 2003 a podle BBC již za 14 měsíců hlásil sto miliónů stažených skladeb.
Velký boj nyní zuří o evropský trh, kde o zájem fandů soutěží kromě iTunes i obnovený Napster nebo společnost OD2. Každá z nich nabízí statisíce skladeb za cenu od 79 pencí do 1,09 libry za skladbu. Všechny společnosti nabízejí statisíce skladeb, které si podle Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) stahuje kolem 650 tisíc Evropanů. Toto číslo každým týdnem roste.
Jaký recept chystají domácí provozovatelé ke zvýšení poptávky? Více zákazníků má přilákat rozšířená nabídka hudebních nahrávek a filmů. Český Telecom má v současnosti uzavřenu smlouvu na poskytování obsahu s hudebním vydavatelstvím BMG, televizí Prima, Ateliéry Bonton Zlín, společností AQS nebo produkční firmou Biograf Jana Svěráka.
„Jednání s dalšími velkými hudebními vydavatelstvími se chýlí ke konci. V současné době gramofirmy prověřují a připravují seznamy děl, ke kterým mají příslušná autorská práva. Příslušné smlouvy se finalizují a uzavření některých z nich předpokládáme do letošního Invexu,“ uvedla Voňavková. Tento veletrh přitom začne již příští pondělí.
Rovněž Bombaj.cz nezahálí. Zatímco na počátku července portál nabízel ke stažení 196 alb zahrnujících 2600 skladeb, nyní je to již 400 nahrávek se šesti tisíci písněmi. „Velké gramofirmy s námi nechtějí jednat, proto se zaměřujeme spíše na menší společnosti nebo okrajové žánry,“ vysvětluje Kučera. Bombaj.cz tak dosud podepsala smlouvu s Indies Records, Multisonic, AV pron, Česká hudba a jako raritu kompletní tvorbu Jaroslava Hutky, která vyšla v jeho edici Samopal.

Hospodářské noviny, 5. 10. 2004, autor: Aleš Borovan

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.