Bratislava s peoplemetry
Na Slovensku se v pátek spouští oficiální provoz elektronického měření sledovanosti televizí. Testovací provoz 800 nainstalovaných přístrojů běží již od poloviny září. “Během měsíce jsme dolaďovali některé procesy, upravili strukturu panelu. Testování ale splnilo svůj účel,” řekl Andrej Vallo ze společnosti TNS SK, která měřiče instalovala.
Na zavedení peoplemetrů se dohodly všechny čtyři celoplošné slovenské televize STV, Markíza, JOJ a TA3 koncem letošního ledna. Příchod peoplemetrů považují odborníci v letošním roce za jednu z nejvýznamnějších událostí na mediálním trhu. Může mít vliv také na rozdělení reklamního koláče v objemu 2,5 miliardy slovenských korun, kde má nyní největší podíl Markíza.
Ještě před zavedením peoplemetrů se vedení všech televizí vyjádřilo, že budou pružně reagovat na výsledky měření sledovanosti a to jak programovými, tak personálními změnami. V boji o co nejvyšší přízeň diváků již televize kromě zpravodajské TA3 začaly bojovat – nasadily atraktivnější filmy a reality show, což je na slovenském trhu nový programový prvek. Změn se dočkalo také zpravodajství.
Spuštění projektu si vyžádá náklady zhruba 55 milionů slovenských korun. Slovensko patří k posledním členským zemím Evropské unie, které měřilo sledovanost takzvanou deníčkovou metodou. Tento způsob ale patří k méně přesným, peoplemetry navíc umožní získat více údajů. Zadavatelé tak mohou efektivněji plánovat reklamní kampaně, případně je upravit, protože výsledky budou mít k dispozici už za několik hodin.
V EU je peoplemetrové měření standardním způsobem zjišťování sledovanosti, v České republice se provádí od června 1996.