Zájem o kina roste, producenti se porvou o více miliard

30. 9. 2004 00:09

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Filmový divák na promítání filmu Já, robot si schválně mohl dělat čárky – automobil Audi, boty Converse, zásilková služba FedEx, motocykl MV Augusta, elektronika JVC, pivo Dos Equis, finanční fondy Prudential Life Insurance. V prvních několika desítkách minut sci-fi snímek nabídl tolik product placementu, jako dříve některé snímky ze současnosti.
Tlak na financování je totiž neúprosný, náklady na výrobu průměrného hollywoodského filmu již přesáhly 100 miliónů dolarů. Obří investice se však vyplatí, objem celosvětového filmového trhu poroste podle analýz každý rok o miliardy dolarů.
Za růstem stojí především stále se zrychlující přísun velkofilmů typu Harry Potter a vězeň z Azkabanu, Umučení Krista nebo Trója, které dokážou vydělat i několik set miliónů dolarů. Podle pravidelně aktualizovaného žebříčku celosvětových filmových tržeb Worldwideboxoffice.com se mezi 25 filmů s největším objemem tržeb v historii protlačily již čtyři snímky z letošního roku (Harry Potter a vězeň z Azkabanu, Shrek 2, Spider-Man 2 a Umučení Krista), čtyři z loňského roku a čtyři filmy z roku 2002.
„Velkorozpočtové filmy a momenty překvapení, to je kombinace, kterou potřebujeme,“ poznamenal pro Reuters viceprezident Sony Pictures Entertainment Jeff Blake.
Podle plánu velkých hollywoodských studií bude příval velkofilmů pokračovat i v budoucnu, hitem by měla být především pokračování osvědčených trháků – Terminátora, Supermana, Spidermana nebo nové verze již zfilmovaných příběhů, jako tomu bude v případě King Konga režiséra Petera Jacksona.
Již v roce 2003 hlásily pokladny kin rekord, když se tržby vyšplhaly na 20,4 miliardy dolarů. Dosavadní letošní výsledky zavdávají ještě k většímu optimismu. Podle výzkumné společnosti Informa Media by letos tržby měly narůst až na 22,8 miliardy dolarů. Celková návštěva by měla dosáhnout 8,5 miliardy oproti 8,2 miliardy v loňském roce.
Podobně příznivě pro filmaře vyznívá i analýza společnosti PricewaterhouseCoopers (PWC), která ovšem bere v potaz celkové příjmy filmového průmyslu, včetně kinotržeb, prodejů DVD, videa nebo půjčovného. Podle PWC tento ukazatel vzroste letos o devět procent ze 75 miliard na 82 miliard dolarů. Kinotržby by přitom měly růst ve všech klíčových regionech – v USA o 4,5 procenta, v evropském regionu, na Středním Východu a v Africe o 13,2 procenta a v Asii o 5,6 procenta.
Konjunktura průmyslu by podle odhadů měla pokračovat i v následujících letech. Informa odhaduje, že do roku 2010 by se celosvětové tržby z kinosálů měly vyhoupnout na 25,6 miliardy dolarů, tedy dvojnásobek oproti roku 1995. Rok 2010 je momentem, kdy počet multiplexů ve světě dosáhne svého maxima, tvrdí výzkumníci z Informy.
Klíčovým trhem pro filmaře i nadále zůstanou Spojené státy. Již nyní se zde vygeneruje 44 procent všech tržeb v kinech. Každý Američan uvidí za rok v průměru 5,74 filmu, světový průměr je přitom 1,33 filmu na jednoho diváka. Loňský průměr v České republice činil 1,16 zhlednutého filmu na jednoho obyvatele. Je nepravděpodobné, že se toto chování v USA v následujících šesti letech významně změní, píší podle serveru BBC News autoři studie Informy.
Americká studia rovněž zesilují boj proti pirátům, díky kterým přijdou každý rok o miliardy dolarů. Kromě pirátů, kteří si filmy nelegálně stahují z internetu nebo přepalují na CD, tak americké orgány zahájily tažení i proti některým divákům. Sněmovna reprezentantů podle BBC v úterý schválila návrh zákona, podle kterého by mělo být natáčení filmů kamerou přímo v kinosálech federálním trestným činem. Za to by hrozil trest až šest let odnětí svobody. Normu by měl schválit Senát v nejbližších týdnech. Používání kamer uvnitř kin již zakazuje deset amerických států.

Hospodářské noviny, 30. 9. 2004, autor: Aleš Borovan

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.