Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Zájem o kina roste, producenti se porvou o více miliard

Redakce MAM30. 9. 2004

Filmový divák na promítání filmu Já, robot si schválně mohl dělat čárky – automobil Audi, boty Converse, zásilková služba FedEx, motocykl MV Augusta, elektronika JVC, pivo Dos Equis, finanční fondy Prudential Life Insurance. V prvních několika desítkách minut sci-fi snímek nabídl tolik product placementu, jako dříve některé snímky ze současnosti.
Tlak na financování je totiž neúprosný, náklady na výrobu průměrného hollywoodského filmu již přesáhly 100 miliónů dolarů. Obří investice se však vyplatí, objem celosvětového filmového trhu poroste podle analýz každý rok o miliardy dolarů.
Za růstem stojí především stále se zrychlující přísun velkofilmů typu Harry Potter a vězeň z Azkabanu, Umučení Krista nebo Trója, které dokážou vydělat i několik set miliónů dolarů. Podle pravidelně aktualizovaného žebříčku celosvětových filmových tržeb Worldwideboxoffice.com se mezi 25 filmů s největším objemem tržeb v historii protlačily již čtyři snímky z letošního roku (Harry Potter a vězeň z Azkabanu, Shrek 2, Spider-Man 2 a Umučení Krista), čtyři z loňského roku a čtyři filmy z roku 2002.
“Velkorozpočtové filmy a momenty překvapení, to je kombinace, kterou potřebujeme,” poznamenal pro Reuters viceprezident Sony Pictures Entertainment Jeff Blake.
Podle plánu velkých hollywoodských studií bude příval velkofilmů pokračovat i v budoucnu, hitem by měla být především pokračování osvědčených trháků – Terminátora, Supermana, Spidermana nebo nové verze již zfilmovaných příběhů, jako tomu bude v případě King Konga režiséra Petera Jacksona.
Již v roce 2003 hlásily pokladny kin rekord, když se tržby vyšplhaly na 20,4 miliardy dolarů. Dosavadní letošní výsledky zavdávají ještě k většímu optimismu. Podle výzkumné společnosti Informa Media by letos tržby měly narůst až na 22,8 miliardy dolarů. Celková návštěva by měla dosáhnout 8,5 miliardy oproti 8,2 miliardy v loňském roce.
Podobně příznivě pro filmaře vyznívá i analýza společnosti PricewaterhouseCoopers (PWC), která ovšem bere v potaz celkové příjmy filmového průmyslu, včetně kinotržeb, prodejů DVD, videa nebo půjčovného. Podle PWC tento ukazatel vzroste letos o devět procent ze 75 miliard na 82 miliard dolarů. Kinotržby by přitom měly růst ve všech klíčových regionech – v USA o 4,5 procenta, v evropském regionu, na Středním Východu a v Africe o 13,2 procenta a v Asii o 5,6 procenta.
Konjunktura průmyslu by podle odhadů měla pokračovat i v následujících letech. Informa odhaduje, že do roku 2010 by se celosvětové tržby z kinosálů měly vyhoupnout na 25,6 miliardy dolarů, tedy dvojnásobek oproti roku 1995. Rok 2010 je momentem, kdy počet multiplexů ve světě dosáhne svého maxima, tvrdí výzkumníci z Informy.
Klíčovým trhem pro filmaře i nadále zůstanou Spojené státy. Již nyní se zde vygeneruje 44 procent všech tržeb v kinech. Každý Američan uvidí za rok v průměru 5,74 filmu, světový průměr je přitom 1,33 filmu na jednoho diváka. Loňský průměr v České republice činil 1,16 zhlednutého filmu na jednoho obyvatele. Je nepravděpodobné, že se toto chování v USA v následujících šesti letech významně změní, píší podle serveru BBC News autoři studie Informy.
Americká studia rovněž zesilují boj proti pirátům, díky kterým přijdou každý rok o miliardy dolarů. Kromě pirátů, kteří si filmy nelegálně stahují z internetu nebo přepalují na CD, tak americké orgány zahájily tažení i proti některým divákům. Sněmovna reprezentantů podle BBC v úterý schválila návrh zákona, podle kterého by mělo být natáčení filmů kamerou přímo v kinosálech federálním trestným činem. Za to by hrozil trest až šest let odnětí svobody. Normu by měl schválit Senát v nejbližších týdnech. Používání kamer uvnitř kin již zakazuje deset amerických států.

Hospodářské noviny, 30. 9. 2004, autor: Aleš Borovan

×

STV potřebuje na původní tvorbu 300 miliónů

Starší článek

WebTop100: Nejlepší stránky má Ravak

Novější článek

Podobné zprávy

Newsletter
Foto: Youtube.com | Fevoluce

VIDEO: „Na jihu to mám v Malíku“. Čtvrtníček opět paroduje fotbalové …

Iniciativa Fotbalová evoluce postavila povedenou kampaň na legendární hře „Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit?“ vycházející z osobitého stylu…
25. 2. 202124. 2. 2021
Newsletter

Stejná chalupa, jiná pravidla. Stát nahrává pochybným praktikám

Zástupci Svazu venkovské turistiky a agroturistiky, Asociace soukromého zemědělství ČR a Amazing Places & Kouzelná místa v ČR uprostřed…
25. 2. 202124. 2. 2021
Newsletter

Lions Live kreativcům poradí, jak uspět v roce 2021

Pořadatelé festivalu Cannes Lions spouští další týdenní sérii přednášek, případových studií i představování nástrojů, které se budou hodit pro…
25. 2. 202124. 2. 2021
Newsletter

Jan Kaláb: Kdybych začal někomu dělat reklamu, asi bych tím ztratil

Český umělec věnující se street artu a graffiti se po reliéfních obrazech chystá do budoucna více zaměřit na sochy. „Už se dva roky…
25. 2. 202124. 2. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Matej Zabadal je novým ředitelem investic skupiny V-Sharp Ventures, do níž patří i DoDo
E-commerce v Brašnářství Tlustý povede Michal Krčmář. Přichází z Alzy

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více